Mogen wegwerkers wiegeren te werken met hevige mist?

De laatste week is het behoorlijk mistig geweest s morgens en nu vroeg ik me af of mensen die langs de weg werken mogen weigeren te werken in de mist ivm de veiligheid.

Toegevoegd na 6 minuten:
wiegeren is weigeren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk voorbeeld om de veiligheid te garanderen. http://www.telegraaf.nl/binnenland/7810862/___Brug_bleef_open_voor_wegwerkers___.html?sn=binnenland,buitenland

Antwoorden (3)

weigeren niet..als de omstandigheden dermate slecht is zal de baas wel overwegen zijn werknemers niet langs de weg te laten werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar vaak wil de baas toch dat er gewerkt wordt omdat er een tijdslimiet is en als die wordt overschreden gaat het hem veel geld kosten.
Zou je als werknemer dan alleen nog de arbeidsinspectie kunnen raadplegen als de baas zegt werken maar de werknemer vindt het onverantwoord?
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de schoonvader van mijn zoon is een wegwerker hij legt asfalt, al is het nog zo mistig ze moeten blijven werken pas wanneer er een levensgevaarlijke situatie voor kan doen mogen ze tijdelijk stoppen
Natuurlijk zal de leiding van dat bedrijf wel uitkijken, om de werknemers te laten werken in te gevaarlijke omstandigheden. En zou er aanleiding zijn, om te veronderstellen dat bij zo'n bedrijf er meer op het geld, dan op de veiligheid wordt gelet, dan zijn er altijd nog ondernemingsraden, de vakbond, en ook de arbeidsinspectie die dit in de gaten houden.
Mogelijk is alles nauwkeurig vastgelegd, onder welke weersomstandigheden het verantwoord is te werken, en wanneer niet.

Wel kun je je afvragen of nu juist mist heel gevaarlijk moet zijn. Je kunt stellen dat er bij mist misschien al wat langzamer wordt gereden, en dat de kans op een ernstig ongeluk daarmee juist afneemt.

Terzijde: de veiligheid van wegwerkers zou m.i. in alle omstandigheden een stuk verbeteren, als er nu eindelijk eens heel konsekwent alle borden die aangeven dat er gewerkt wordt, direct worden weggehaald als er niet wordt gewerkt. Want bijna dagelijks zie je een woud van borden, dat je b.v. maar 50 of 30 km per uur mag rijden waar normaal 80 mag, terwijl er niemand aan het werk is.
Iedereen scheurt daar dan gewoon door, en bij de volgende plek waar wèl gewerkt wordt, gaat het dan mis, omdat automobilisten dan denken, dat daar die borden ook voor niks staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een werknemer mag werkzaamheden weigeren als
de werkzaamheden een gevaar voor de gezondheid en veiligheid zijn.

Let wel dat er voldoende veiligheidsmaatregelen in acht genomen moeten worden qua afzetting, markering, verlichting, pionnen, borden, markeringen op de weg en verkeerslichten en verkeersborden.
Alsmede fluoriserende en reflecterende kleding.

De verkeersregels moeten natuurlijk wel nageleefd worden door de weggebruikers.

Indien de werkgever geen persoonlijke beschermings-
middelen ter beschikking stelt of onvoldoende van bovenstaande veiligheidsmiddelen toepast, dan kan men zonder meer weigeren om zich bloot te stellen aan de
gevaarlijke werkwijze.

Ik moet er wel aan toevoegen dat dit werk niet voor
mierennxxkers is, maar voor echte mannen.

Ik haast mij te zeggen dat de gemeente of rijkswaterstaat beter een hele weg kan afsluiten ivm vergissingen te voorkomen, want in het heetst van de strijd staat men zonder na te denken ongemerkt aan de verkeerde kant van de pion. (afzetting)

Bij overtredingen mbt de overschrijding van de
toegestane snelheid mag de pliessie van mij het onderste uit de kan halen.