Als je al heel lang samenwoont en je partner sterft, wordt je dan wettelijk als weduwnaar/weduwe aangemerkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Hoe kun je dat bewijzen?
Door al heel lang op hetzelfde adres te zijn ingeschreven.
Maar dat zegt niets over de verhouding.
Dus heb je minimaal een samenlevingscontract nodig,
wat bij de notaris getekend wordt.

Regelingen over testament kun je daar ook opvragen, die zijn recent ook nogal veranderd.

Het erfrecht is per 2010 veranderd.
In 2009 werd je als samenwonende gelijk gesteld, [ met gehuwd of met geregistreerd partnerschap ] als je bij de notaris een samenlevingscontract had getekend en minimaal een half jaar op hetzelfde adres was ingeschreven.

Vanaf 2010 daarentegen is het begrip partnerschap, waar het gaat om erfenissen en schenkingen, ingeperkt:
Wie niet getrouwd is of geen geregistreerde partner is, wordt alleen nog als partner aangemerkt, als bij de notaris minimaal een half jaar voor overlijden een samenlevingscontract is gesloten, en men minimaal een half jaar op het zelfde adres is ingeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor wat betreft de nalatenschap niet, tenzij je partner je in zijn testament als erfgenaam heeft opgenomen.
Qua belastingrecht wordt je wel als partner gezien. Dus als je iets erft betaal je hetzelfde tarief als iemand die gehuwd was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wettelijk niet
omdat je geen geregistreerd partnerschap had of je moet die wel hebben
maar alleen samen wonen ben je voor de wet verder niets van elkaar
voor verdere familie zal je uit respect wel als de weduwe worden aangezien