Mag je varen als je 18 bent geweest, geen vaarbewijs hebt, maar er zit wel iemand in de boot die een vaarbewijs heeft?

Dit vragen wij ons af na het volgende:
Afgelopen dagen hebben wij gevaren in ons bootje die tot de snelle motorboten hoort. Mijn vriend heeft een vaarbewijs en heeft netjes de papieren van de boot. Nu ben ik nog geen achttien, maar degene die met ons mee was, is 20 en heeft geen vaarbewijs. Hij was aan het varen, terwijl mijn vriend achter de boot aan het waterskien was. Volgens de politie was het een landelijke controle op snelle motorboten.
Net op dat moment kwam er een politieboot aan en die zag toch duidelijk dat het die andere jongen was die aan stuur zat, omdat mijn vriend nog druk bezig was om de boot in te klimmen. Aan mijn vriend vroegen ze zijn papieren en ze wilden zelfs even meevaren naar de kant, omdat daar onze waardevolle spullen lagen (bij de vriendin van die jongen).
Mijn vriend liet zijn vaarbewijs zien, papieren van de boot en de brandblusser die netjes aan boord was. Aan de andere jongen hebben ze niets gevraagd en mijn vriend heeft een sticker gekregen dat hij 'goedgekeurd' is. Daarna ging de politie verder met andere boten controleren.
Hoe zit dat nu? Varen zonder vaarbewijs kost je E160,-. Dus dan lijkt het me sterk dat de politie het door de vingers ziet, want 160 euro is voor hun dan snel verdient.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je geluk gehad want het mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien waren ze blij dat verder alles klopte en lieten ze het er daarom bij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de politie denkt niet in snel geld verdiend. maar is bij dit soort controle's uit op veiligheid creeren op het water.

Het beste antwoord

Er moet iemand in de boot aanwezig zijn met vaarbewijs, die bovendien direct kan ingrijpen. Als dat het geval is, mag ook iemand van 18, die zelf niet in het bezit is van een vaarbewijs de boot besturen.

Zoals u het vertelt is aan bovenstaande voorwaarde niet voldaan en had de politie verbaliserend kunnen optreden. U heeft geluk dat u geen bekeuring heeft gekregen. Kennelijk heeft de politie het niet helemaal goed gezien, anders hadden ze er op zijn minst een waarschuwing voor gegeven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jullie hebben gewoon mazzel gehad, de agenten in kwestie vonden jullie of sympathiek of ze hadden geen zin in alle rompslomp van een bekeuring...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet iemand in de boot zitten met een vaarbewijs, dus het antwoord op je vraag is ja.
Echter in de uitleg blijkt dat degene met vaarbewijs niet in de boot zat maar erachter hing, en dan mag het weer niet. Dus je hebt inderdaad geluk gehad dat er geen bekeuring is uitgedeeld.