Is Laura Dekker niet leerplichtig tot haar 16e of 17e? Of moet ze onderweg lessen volgen van school?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De leerplicht in Nederland is uitzonderlijk. Want men houdt zich hier vast aan een ophokplicht voor kinderen.
Iets wat is ingesteld toen bleek dat heel veel kinderen van buitenlandse ouders elk jaar weer langer wegbleven dan de schoolvakanties lang waren terwijl er velen toch al slechte school resultaten hadden.
Daarom is de ophokplicht ingevoerd...om elke schijn van discriminatie te voorkomen, oneigenlijk feitelijk want vrijgeven aan kinderen op basis van geboekte resultaten is nou eenmaal niet discriminerend naar artikel 1 van de grondwet.
In mijn jeugd tijd koste het mijn ouders geen enkele moeite om ons, mijn broer en mij, een weekje buiten de schoolvakanties mee te nemen. Gewoon omdat we goede cijfers hadden.

In de meeste landen bestaat hooguit een leerplicht, zoals , als ik goed geinformeerd ben, je in belgie alleen je kinderen een voortgangstoets hoeft te laten maken enkele malen per jaar. Pas als dat onvoldoende is moet je kind echt naar school.
Denk er verder aan dat andere (top) sport kinderen ook alle faciliteiten kregen en krijgen om aan hun leerplicht te voldoen op hun eigen manier....als vb Michaella Krajicek, met 14-15 jaar al de wereld afreizend voor tennis toernooien.

Maw. Laura zal WEL moeten leren...echter om haar om deze reden (en feitelijk uit jaloezie) te willen beletten een topprestatie neer te zetten is een zeer slechte zaak.
Zoals zo vaak blijkt wil men in Nederland WEL WK voetballen worden maar faciliteiten bieden zodat er ook mensen in staat zijn ergens in te excelleren mag dan weer niet als het ook maar een beetje buiten de gebaande paden gaat. Per slot bereikt niemand een (sport) top als ie er niet als kind al voor gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ze gaat onderweg gewoon door met haar HAVO
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ze is leerplichtig en gaat tijdens de reis door met haar lessen. zo toonde haar studieboeken vanavond op het Jeugdjournaal, 4 aug. 2010
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is ze leerplichtig. En zogenaamd blijft ze iets doen aan school, tijdens die wereldreis.
Ik heb twijfels over dat laatste en vind het bedenkelijk dat men in Nederland bijzonder streng voor de een aan regels vasthoudt ( Ik ken situaties waar de kinderen zelfs geen uur vroeger naar huis mochten, om het vliegtuig te kunnen halen; terwijl er niet eens meer een officieel programma meer was!) , terwijl iemand anders (dit 14- jarige kind)zich maar liefst 2 jaar aan het reguliere onderwijs kan onttrekken!
Natuurlijk: er is iets bedacht waardoor ze lessen kan volgen. Maar wie controleert, overhoort en toetst?
Henk de Velde (overbekend zeezeiler en zeker niet iemand van ' de regeltjes' ) vindt het zelfs een foute manier van doen. Zo'n kind moet in elk geval eerst die school afmaken, want tijdens zo'n reis zal daar echt niet al te veel van komen.
Hij is al decennia aan het wereldreizen, dus als een het kan weten is hij het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze leert zogenaamd onderweg, als ze daar al aan toe komt tijdens het overleven. Ze onderschat zo'n reis zwaar en dat is echt het slechtste wat je maar kunt doen. "Och, ik leer wel onderweg", en wat als ze dat zou doen? Wat gebeurt er dan met de rest van haar leven? Geen diploma, school niet afgemaakt en dat allemaal omdat ze het zo graag wil. Er zijn kinderen over de hele wereld die alles zouden geven voor het onderwijs maar mevrouw Dekker wil het natuurlijk naar háár zin. Belachelijk.

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb net gelezen dat Dekkers ouders haar hebben uitgeschreven uit de Nederlandse bevolkingsadministratie. Hierdoor valt ze niet meer onder de Nederlandse wet en is dus niet langer leerplichtig. Kortom, ze wordt niet opgetreden als ze na haar avontuur niet meer naar school gaat. Maar ze neemt wel leerboeken mee. Tja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ze is leerplichtig, en volgt een HAVO programma die leerlingen die tijdelijk in het buitenland vertoeven ook doen. Ik heb gehoord op Radio1 hoe dat werkt, en in de praktijk zijn de resultaten beter dan die op een school. Uiteraard krijg je geen vakken als gym, handenarbeid en godsdienst, dus de studielast is minder dan iemand die op een school in de klas zit, maar je kan er zeer goed je examen mee halen. Uiteraard werkt alles via internet dezer dagen, ik ga er van uit dat Laura hiermee gewoon goede resultaten haalt. Als ze dat niet doet, heeft ze vooral zichzelf er mee, dus ik snap de jaloerse bijdragen hierboven totaal niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit allemaal bull. Ze heeft het druk genoeg met het zeilen en ik geloof er niets van dat ze leert.
Als ze echt een verstandig meisje zou zijn, zou ze niet gaan zeilen en eerst haar school afmaken.
ze is zeker leerplichtig maar ze gaat tijdens haar reis ook leren en zodra ze terug komt examens doen, stond er op internet. maar zou wel heel makkelijk zijn voor alle kinderen als je zo maar ff kan stoppen met school maar in ieder geval ze is leerplichtig maar gaat gewoon door met leren