Kan je de erfenis van de eerste ouder verwerpen en vervolgens die van de tweede ouder wel aanvaarden?

2 weken geleden
in: Wetgeving
2.9K
tinus1969
2 weken geleden
Is er een reden dat je dat zou willen? Gaat het om ouders die nog getrouwd zijn en dus van elkaar erven? Is er één bepaalde ouder van wie je niet wil erven of gaat het om de eerste die overlijdt?
erotisi
2 weken geleden
Dat is geen enkel probleem hoor
jc54
2 weken geleden
@tinus1969; De reden is niet relevant. De vraag is: kan het of kan het niet.
tinus1969
2 weken geleden
@jc54 context zorgt vaak voor een antwoord waar de vraagsteller praktisch mee uit de voeten kan.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Verwerpen of aanvaarden doe je per nalatenschap.
Maar let wel op: de nalatenschap van de langstlevende ouder (als hij/zij niet alles opmaakt) wordt daardoor groter, en dan kan het zo zijn dat je meer erfbelasting betaalt. Je mist namelijk eenmaal de vrijstelling van 25K.
teusvh
2 weken geleden
erotisi
2 weken geleden
Dat de nalatenschap groter wordt is alleen als hij enig kind is zonder afstammelingen. Anders zal door plaatsvervanging dan wel aanwas het door broer/zus of kind worden overgenomen.
teusvh
2 weken geleden
Ook de langstlevende ouder is erfgenaam.
erotisi
2 weken geleden
ja daar ga ik ook vanuit.