Is een testament waarin ik als oudste zoon niet genoemd sta wel rechtsgeldig?

In het testament van mijn onlangs overleden vader sta ik niet genoemd als oudste zoon noch als zijn oudste kind.
Omdat het in 1988 is opgemaakt toen ik zonder ouderlijke instemming trouwde is het eigenlijk een wraaktestament.
Is dit testament dan wel rechtsgeldig en uitvoerbaar?

3 weken geleden
in: Wetgeving
6.5K
erotisi
3 weken geleden
Niet genoemd zijn wel niet zeggen datje ontterfd bent. Wat staat er precies?
ronron1212
3 weken geleden
Je hebt altijd recht op een legitieme portie. Verder is dat testament rechtsgeldig ouders kunnen opschrijven of laten schrijven wat ze willen.

Antwoorden (1)

Jawel, dat testament is geldig. Daarin ben je, doordat je niet word genoemd, in feite onterfd. Als zoon van de erflater heb je echter van rechtswege recht op een zgn. legitieme portie. Dan moet je je wel melden bij de (in het testament genoemde) erfgenamen natuurlijk, en/of bij degene die de nalatenschap afwikkelt. Uit zichzelf komen ze het je misschien niet brengen. Mochten ze je claim niet erkennen, of ze houden je aan het lijntje, win dan advies in bij een notaris of advocaat familierecht over de te nemen vervolgstappen.
teusvh
3 weken geleden
tinus1969
3 weken geleden
Aanvulling: zo is het iig in Nederland geregeld
erotisi
3 weken geleden
Je bedoelt waarschijnlijk dat hij er wettelijke recht op heeft. Maar dat is dus juist niet van rechtswege omdat het niet automatisch is.
ronron1212
3 weken geleden
Dat is van rechtswege @erotisi het is een wettelijk recht.
tinus1969
3 weken geleden
@ronron1212: Strikt genomen heeft Erotisi gelijk. Of iig heeft het begrip ‘van rechtswege’ een specifieke juridische betekenis.
tinus1969
3 weken geleden
https://www.juridischwoordenboek.nl/?zoek=van%20rechtswege
ronron1212
3 weken geleden
Het is van rechtswege bepaald het staat in het erfrecht Het wetboek.
teusvh
3 weken geleden
Van rechtswege betekent niet dat het automatisch wordt gestort op je rekening. Je zult zelf een claim moeten neerleggen. Het betekent wel dat je niet hoeft te bewijzen of zo dat je recht hebt op dat geld (anders dan evt. aantonen dat je een nakomeling van de erflater bent), de wet bepaalt immers dat je er dan recht op hebt.
Maar goed, in de overgangswet naar het Nationale Politiekorps stond dat iedereen van rechtswege naar de nieuwe organisatie overging, en toch werden er individuele beschikkingen genomen waartegen bezwaar en beroep open stonden. En werd NB iedereen opnieuw beëdigd. Zelfs de wetgever gebruikt kennelijk geen eenduidige definitie van dat begrip.
erotisi
3 weken geleden
Mss kun je die beëdiging zien als het overmaken van geld. Maw vervolmaken.