Als een fietser van het fietspad fietst en tegen jou auto botst wie is dan in fout?

Ik reed op de weg en naast de weg was een fietspad. Op het fietspad reed een jongen met zijn vriend achterop de fiets, ze hadden het moeilijk om rechtdoor te fietsen en leken dronken. Toen ik voorbijreed weken ze opeens helemaal uit naar mijn auto toe. Ik verschrok erg, maar gelukkig is er niets gebeurd. Wie zou er in fout zijn mochten ze toch gebotst zijn tegen de auto? ( ik reed op het rijvak en niet op het fietspad)

8 maanden geleden
in: Wetgeving
6.2K
Thecis
8 maanden geleden
Ik weet het niet zeker, maar de jongens waren fout. Echter zijn het fietsers en daarom is het motorvoertuig aansprakelijk.
Utrecht
8 maanden geleden
Zoals Thecis zegt: er is een verschil tussen schuld hebben en aansprakelijk zijn. In dit geval zouden de jongens schuldig zijn: zij maakten de vreemde manoeuvre en veroorzaakten schade. Maar omdat de auto de sterkere partij is, en altijd verzekerd is, zal de verzekering van de auto de schade moeten vergoeden. Maar omdat de automobilist niet schuldig is, zonder gevolgen voor no-claim. Ik heb dit zelf een keer gehad; mijn verzekering betaalde alles, ook reparatie aan mijn auto maar het had geen gevolgen voor mijn schadeverleden of no-claim %.
TurfGraver
8 maanden geleden
All risk verzekerd Utrecht?
Utrecht
8 maanden geleden
Ja, dat wel. Dus niet zeker hoe dat dan werkt als je alleen WA verzekerd bent. https://www.depremievergelijker.nl/autoverzekering/wegenverkeerswet-art-185/
https://www.verzekeraars.nl/media/6698/spoorboekje-artikel-185-ww-juni-2013.pdf
SentWierda
8 maanden geleden
Gaat het hier om een verplicht fietspad of een onverplicht fietspad?
Een verplicht fietspad wordt aangegeven met een rond blauw bord met de afbeelding van een fiets.
Een onverplicht fietspad is een breed blauw bord met de teksk: fietspad.
SentWierda
8 maanden geleden
Als het een verplicht fietspad, dan moet je daar op rijden als fietser.
Als het een onverplicht fietspad is, dan mag je ook op de rijweg fietsen.
Mier
8 maanden geleden
Vervalt die regel niet als de fietser dronken is???
TurfGraver
8 maanden geleden
Dronken of niet, verplicht fietspad of niet, je blijft als gemotoriseerde bestuurder aansprakelijk.
SentWierda
8 maanden geleden
@TurfGraver. Dit is te kort door de bocht. De fietser is bij een ongeval in principe 'onschuldig'. Maar als sprake is van roekeloos gedrag, een opzettelijk veroorzaakt ongeluk of overmatig drank/drugsgebruik van de fietser, dan treft de automobilist geen blaam.
TurfGraver
8 maanden geleden
Aan de gemotoriseerde bestuurder om dat dan aan te tonen SentWierda. Als ze al aan het slingeren waren trek je het kortste eind, had je er rekening mee moeten houden.
SentWierda
8 maanden geleden
@Turfgraver. Het is aan de rechter om dat aan te tonen. Deze week speelt een rechtszaak: een bestuurder rijdt een fietster dood. De bestuurder reed te snel; de fietster negeerde haaientanden.
TurfGraver
8 maanden geleden
Sterkte aan de bestuurder.
"In de praktijk slaagt een beroep op overmacht niet zo vaak. Bestuurders van motorvoertuigen dienen er namelijk ook rekening mee te houden dat kwetsbare verkeersdeelnemers wel eens verkeersovertredingen maken. Als een automobilist een fietser aanrijdt omdat deze door rood rijdt, kan hij in de meeste gevallen geen beroep doen op overmacht."
https://www.juridischbureauletselschade.nl/kwetsbare-verkeersdeelnemer/

Antwoorden (1)

In de door jou beschreven situatie, als de fietser van het fietspad afwijkt en tegen jouw auto botst terwijl jij op je eigen rijstrook rijdt, dan zou in principe de fietser in fout zijn. Fietsers hebben een eigen plek op het fietspad en als zij daarvan afwijken en een aanrijding veroorzaken met een auto die zich correct op de rijbaan bevindt, dan is de verantwoordelijkheid doorgaans bij de fietser. Echter, verkeerssituaties kunnen complex zijn en het is altijd aan te raden om bij een incident de politie te raadplegen en eventueel getuigen te hebben die kunnen bevestigen wat er precies is gebeurd.
7 maanden geleden