Is mentaal grensoverschrijdend gedrag strafbaar?

En kan iemand die hier slachtoffer van is een schadeclaim indienen?
Ik las dat sommige oud-medewerkers van Matthijs van Nieuwkerk burn-outs opliepen of te maken kregen met mentale problemen. Een aantal van hen kampte met symptomen van een posttraumatische stressstoornis. Enkelen zijn nog altijd verminderd inzetbaar.
Het lijkt me logisch dat de dader de aangebrachte schade zou moeten vergoeden, maar is dit wettelijk ook zo geregeld?

SimonV
een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
tinus1969
een jaar geleden
Gaat je vraag over strafrecht (boete betalen) of over civielrecht (schadevergoeding betalen)?
SimonV
een jaar geleden
Met name civielrecht.
Inekez1
een jaar geleden
De betrokken werknemers kunnen in elk geval aanspraak maken op een schadevergoeding van de werkgever (dus niet van MvN persoonlijk) als ze kunnen aantonen dat ze financiële hebben geleden / lijden als gevolg van de psychologische klachten die het gevolg zijn van een onveilige werkomgeving. Die regeling is in feite niet anders dan wanneer iemand fysiek arbeidsongeschikt raakt (blijvend of tijdelijk) door een bedrijfsongeval waar de werkgever voor verantwoordelijk is. Er is een verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid. De werkgever was verantwoordelijk voor een veilige werkomgeving voor alle medewerkers. Of er daarnaast sprake kan zijn van een schadeclaim van Mathijs van Nieuwkerk persoonlijk weet ik niet. Mogelijk dat de werkgever zijn geleden schade (de betaalde schadevergoedingen + imagoschade ofzo) kan verhalen op MvN, maar van de andere kant heeft ook juist de werkgever altijd het succes van het programma voor laten gaan op de veiligheid van de werknemers.
Edraket
een jaar geleden
Wie eist die bewijst.
Het lijkt me moeilijk te bewijzen dat hun klachten alleen werden veroorzaakt door MvN en dat er geen bijkomende oorzaken zouden zijn.

Geef als eerste antwoord