Mag een advocaat na een gevangenisstraf nog advocaat zijn?

Stel, een persoon die van beroep advocaat is. Moet om een willekeurige reden een bepaalde tijd de gevangenis in. Mag deze persoon dan na deze straf nog het beroep van advocaat uitoefenen?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
SentWierda
2 jaar geleden
Nee, behoudens bijzondere omstandigheden.
Als dan bovendien geen VOG meer mogelijk is, rest nog een ontsnappingsmogelijkheid: je noemt je juridisch adviseur.

Antwoorden (1)

Dat ligt eraan waar de straf voor was.

Een advocaat hoeft overigens niet eens per se een gevangenisstraf hebben uitgezeten om toch geschrapt te worden.

Als een advocaat iets doet wat niet volgens de regels is van de orde van advocaten kan de orde een tuchtzaak aanspannen tegen de advocaat bij de Raad van Discipline (en daarna bij het Hof van Discipline).

https://www.advocatie.nl/nieuws/hof-van-discipline-schrapt-advocaat-bharatsingh-van-tableau/
"
De loopbaan van Sam Bharatsingh als advocaat is definitief voorbij. Na liefst zestien eerdere gegronde tuchtklachten en zeven schorsingen – de eerste in 2007 – heeft het Hof van Discipline hem afgelopen vrijdag in hoger beroep van het tableau geschrapt, wegens ernstige belangenverstrengeling
"
Bij Bram Moszkowicz en zijn broer Robert is ongeveer hetzelfde gebeurt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bram_Moszkowicz#Tuchtzaken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Robert_Moszkowicz#Geschrapt_van_het_tableau

Zoals je wellicht ziet gaat dat voornamelijk over de bedrijfsvoering van het advocatenkantoor, niet om zaken die niets te maken hebben met advocatuur, bedrijfsvoering kantoor.
Een gevangenisstraf voor geweldpleging, of een veroorzaakt auto-ongeluk valt hier dus vziw niet onder.
LeonardN
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Los van de vraag kan een iemand met de aspiraties advocaat te worden niet beëdigd worden als een VOG aangeeft dat deze niet voor de aangevraagde punten voldoet.
https://www.advocatenorde-overijssel.nl/46008/verklaring-omtrent-het-gedrag-vog