Mag een (middelbare) school meekijken of het gebruik monitoren op een schoollaptop bij thuisgebruik?

Dan wel een door de ouders voor school speciaal aangeschafte laptop, dan wel een laptop die door school aangereikt is.
=
Voorbeeld:
School stelt dat leerlingen geen online spelletjes mogen spelen op websites.
Leerling gaat naar huis.
Mag school nu software installeren om live mee te kijken?
Mag school software installeren om achteraf te zien dat toch spelletjes gespeeld zijn op de laptop, toen de leerling thuis was.
==

Ander voorbeeld:

School stelt dat bepaalde websites niet bezocht mogen worden. Denk aan Facebook of pornowebsites.
Leerling gaat naar huis.
Mag school nu software installeren om live mee te kijken?
Mag school software installeren om achteraf te zien dat bepaalde websites toch zijn bezocht.
===
Voor de duidelijkheid ik heb het dus over thuisgebruik in privétijd.

LeonardN
3 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
Thecis
3 jaar geleden
Hangt van de voorwaarden af.
Het lijkt me dat als school een laptop aanlevert en zij geven aan dat er geen spellen op gespeeld mogen worden, dat zij dit ook mogen monitoren aangezien "misbruik" van de systemen kunnen leiden tot veel grotere schade. Ik denk dat privacy niet in het geding is aangezien zij niet kijken naar wat er exact wordt gedaan, maar dat het wrs wordt herleid aan het gebruik van een aantal computerstatistieken (bijv combinatie van processor gebruik, videokaart en internetverbinding). Als ze het handig doen, kan je het niet eens installeren. Voor later, gebruik laptop van een bedrijf, zal je tegen hetzelfde aanlopen.
SingingCoyote13
3 jaar geleden
volgens mij doen ze zoiets al in amerika. ik lees er wel eens over op reddit.
veel leerlingen omzeilen hun school´s gesnuffel met de tor browser bijvoorbeeld.
tinus1969
3 jaar geleden
Volgens mij niet; dit soort meekijken is - iig bij werknemers/bedrijven- niet zomaar toegestaan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is een verschil tussen een laptop die je zelf hebt betaald (eigendom) speciaal voor school of een laptop die de school uitreikt (tijdelijk, lease). In het laatste geval is de school eigenaar. Bij een uitgereikte laptop moet je normaal een handtekening zetten onder een contract. Het ligt er dus ook aan wat daar instaat. Zelf voor een xylofoon in bruikleen moet je een contract ondertekenen, net als de schoolboeken. De leerlingen loggen veelal in via school om bij programma’s te kunnen komen. Maar, als iemand de regels overschrijdt (thuissituatie), waar wel voor getekend is.
Tja, daar ligt de vraag. De school zal stappen ondernemen (beslag leggen op laptop).
Verder....Ik denk dat ze dan toch mogen/kunnen kijken.

Antwoorden (1)

Dit dilemma is te voorkomen door als school zijnde, op de uitgeleende laptops of devices, blokkades te plaatsen voor bepaalde apps of websites.

Je dilemma zelf:
- Door ouders voor school aangeschaft: nee. School heeft deze laptops niet in beheer en student mag er dus mee doen wat hij/zij zelf wilt.

- Door school aangeschaft: half. De laptops zijn in bezit van school en dienen dus voor de gekozen doeleinden gebruikt te worden. De school mag geen meekijk software/spyware installeren (AVG technisch geloof ik), school kan wel ervoor kiezen de browse geschiedenis op te slaan in de cloud en, mits hier duidelijke aanleiding voor is, erbij halen. Dit moet wel gecommuniceerd zijn naar de studenten