Mag een lid van de koninklijke marechausse je in prive tijd bekeuren?

Hedenochtend ben ik gebeld door een medewerker van de Koninklijke Marechaussee dat er met een van mijn bedrijfsvoertuigen 180 km/u is gereden, door rood is gereden en over de vluchtstrook is gereden. Dit heeft hij geconstateerd terwijl hij onderweg was naar zijn werk in zijn eigen prive auto. Buiten het feit dat ik het niet goedkeur (als dit zo is door mijn medewerker) ben ik wel benieuwd of hij dit mag en of hij meetapparatuur heeft om de geijkte snelheid te hebben vastgesteld, of hij bewijs heeft dat deze overtredingen zijn gepleegd en of hij daarvoor bevoegd is meerdere proces verbalen uit te schrijven buiten diensttijd en in een prive auto.

4 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
jodyenboyke
4 jaar geleden
Ik lees niets dat hij een bekeuring heeft uitgeschreven? Maar wellicht heeft hij dit je wel gezegd? Maar als het bedrijfstelefoonnummer op de auto staat, zou het wel associaal rijgedrag kunnen melden bij jou toch? Het is natuurlijk niet bepaald reclame voor jouw bedrijf.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Axetjuh1, op zondagmorgen gebeld worden door een medewerker van de Koninklijke Marechaussee inzake een snelheidsovertreding met één van uw bedrijfswagen? Heeft deze persoon zijn dienstnummer opgegeven?
Probeer eerst maar eens telefonisch contact te krijgen met De Koninklijke Marechaussee via telefoonnummer 0800-1814. Dit centrale nummer is hét meldpunt voor vragen, meldingen en klachten.
Als er een boete is uitgeschreven op kenteken ontvangt u vanzelf de strafbeschikking op de mat. Maar ik geloof er niets van. Ik geloof u wel maar de beller niet.
crispy
4 jaar geleden
klinkt erg als een practical joke...
Axetjuh1
4 jaar geleden
Hij heeft net terug gebeld met de vraag wie de bestuurder was om 2 boetes (rood licht en vluchtstrook) op naam te schrijven. Ik heb hem gevraagd naar zijn bevoegdheid om proces verbaal op te mogen maken maar daar wilde hij geen antwoord op geven. Zijn naam en dienstnummer heeft hij wel gegeven. Daar naast heb ik al een mail geschreven naar Defensie met diverse vragen over zijn bevoegdheid, ijkapparatuur etc. etc. Ben erg benieuwd. Ik weet dat mijn collega (als het zo is) niet zo idioot had moeten rijden, daarop heb ik hem al aangesproken maar daar gaat het nu verder niet om, dat handel ik zelf wel af met hem.
tinus1969
4 jaar geleden
Vziw zijn opsporingsambtenaren 24/7 bevoegd, juist voor dit soort heterdaadjes.
180 km/uur zou ik niet opvatten ala een geijkte snelheid, maar als 'idioot veel te hard'. Verklaringen van opsporingsambtenaren zijn in dit opzicht voldoende rechtsgeldig.
marjolein55
4 jaar geleden
Volgens mij kan alleen een agent in functie dit doen omdat die je juiste apparatuur heeft.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Axetjuh1, niet verder op die telefoontjes ingaan. Als hij belt, gewoon neerleggen. Als het allemaal serieus is komt de strafbeschikking vanzelf op kenteken bij u binnen. Dan is er nog tijd genoeg om verzet in te stellen.
Als het niet serieus is zit er momenteel iemand te schudden van het lachen, als u laat blijken dat u geschrokken bent. Advies dus: bij het volgende telefoontje gewoon gelijk wegdrukken.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Heeft uw collega het toegegeven? Dan is het dus daadwerkelijk gezien door iemand. In zoverre klopt het verhaal van de beller dan wel. Maat verder vind ik het een rare manier van werken. Misschien zot er een verkeersruzie achter en wil die beller de gegevens van uw medewerker, zodat hij hem thuis eens even kan pakken. Ik zou er verder niet op in gaan.

Antwoorden (1)

Krachtens een wijziging (medio 2007) van artikel 4 lid 4 van de Politiewet heeft de Marechaussee ook ten opzichte van burgers alle bevoegdheden die een opsporingsambtenaar van de politie heeft, zoals vermeld in artikel 141 Wetboek van Strafvordering. Er is in het artikel wel bepaald dat hoewel de Marechaussee bevoegd is, zij zich onthoudt van het uitoefenen van bevoegdheden anders dan voor de taken die in artikel 4 van de Politiewet genoemd zijn."
https://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/2020-01-01#BoekTweede_TiteldeelI_AfdelingEerste_Artikel141
De (on)bevoegdheid van de verbalisant is opgenomen in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften.
Deze regels zijn voor de verdachte niet van belang, het is het Openbaar Ministerie die bepaalt of het ingediende proces-verbaal rechtsgeldig is en zij wel of niet-ontvankelijk is voor vervolging.
Is een verbalisant van politie of marechaussee in privétijd en heeft hij geen reële mogelijkheid tot staandehouding van de bestuurder van het betrokken voertuig dan dient er een proces-verbaal op kenteken te worden opgemaakt. Bij een snelheidsovertreding dienen er minstens de resultaten van de snelheidsmetingen te worden bijgevoegd. Het gaat dan om snelheidsmetingen gedaan door betrouwbare en geijkte meetapparatuur.
Het is van de zotte dat een verbalisant telefonisch gaat vragen wie de bestuurder was zodat er alsnog een pv op naam kan worden uitgeschreven.
Uw medewerker heeft volgens de beller: 180 km/u gereden, is door rood is gereden en ook nog over de vluchtstrook?
Stel dat het niet om een practical joke gaat dan is er om zeer precies te zijn maar één antwoord van u dat in aanmerking komt: ik kan dat niet weten, ik was er niet bij.
Niet onbelangrijk: u gaat toch als u met zekerheid weet wie de bestuurder was die aan laagvliegen deed, uw medewerker er niet bij lappen, u hoeft bij een eventuele rechtszitting alleen te bewijzen dat ú het niet was.
Dus: laat het verder rusten en wacht een eventuele strafbeschikking af. Dan kunt u nog binnen 14 dagen verzet aantekenen en hebt u ruim de tijd om juridisch advies in te winnen. Een eerste oriënterend gesprek is meestal gratis.
https://www.bezwaartegenverkeersboetes.nl/hoe-lang-voordat-je-boete-binnen-krijgt/
Toegevoegd op 08 maart 2020 13:21: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als u een brief hebt gekregen met een letter O, dan hebt u een strafbeschikking gekregen van het Openbaar Ministerie. Bent u het er niet mee eens dan gaat u in verzet door het sturen van een brief naar het OM (aan de betreffende officier van Justitie).
https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-strafbeschikking