Waarom heeft Nederland (als enige land?) dit jaar gestemd tegen het verdrag tegen de verspreiding van kernwapens?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@tilborghs, Waarom als enig land tegengestemd?
In het kort: omdat Nederland de enige tegenstander was die bij de vergadering aanwezig was. De andere tegenstanders waren niet aanwezig en konden dus niet stemmen.

Het beste antwoord

Om te beginnen: Nederland was niet het enige land dat tegen het verdrag was.
Geen van de negen kernmachten - de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland, China, India, Pakistan, Israël en Noord-Korea - was op de betreffende VN-vergadering aanwezig. In een reactie op het akkoord lieten de VS, het VK en Frankrijk weten dat ze niet de intentie hebben om het verdrag ooit te ondertekenen.

Onder druk van de Amerikanen zagen alle NAVO-landen die zelf geen kernwapens bezitten af van deelname aan de VN-vergadering. Nederland, dat Amerikaanse kernbommen op vliegbasis Volkel heeft liggen, was de enige uitzondering. Onder druk van de Tweede Kamer ging er toch een Nederlandse delegatie naar de onderhandelingen.
Nederland kon niet voor het verdrag stemmen, onder meer omdat dat ingaat tegen de verplichtingen die Nederland heeft tegenover de NAVO.

Toegevoegd na 1 dag:
De VS, het VK en Frankrijk zeggen liever het non-proliferatieverdrag uit 1968 te willen versterken. De bedoeling van dat akkoord was het aantal kernmachten te beperken tot de vijf landen die op dat moment nuclaire wapens hadden: de VS, het VK, Frankrijk, Rusland en China. 190 landen hebben het verdrag onderschreven.
In ruil daarvoor bouwen de kernmachten hun voorraad kernwapens al enige decennia af. Sinds midden jaren tachtig daalde het wereldwijde aantal kernbommen van 70.000 naar ongeveer 15.000. Het non-proliferatieverdrag heeft echter niet kunnen voorkomen dat de grote kernmachten inmiddels weer veel geld uitgeven aan modernisering van hun arsenaal. Al evenmin kon het verdrag verhinderen dat India, Pakistan, Israël en Noord-Korea in de tussentijd kernmachten werden.
Daarnaast heeft President Donald Trump in juli tijdens een bijeenkomst over de Amerikaanse nationale veiligheid gezegd dat hij het aantal Amerikaanse nucleaire wapens wil vertienvoudigen. Geen van de andere aanwezigen deelde de visie van Trump dat de VS meer kernwapens zou moeten hebben. De VS bezit op dit moment 6.800 kernwapens. In de jaren zestig had het land er nog 32.000. Alleen Rusland heeft iets meer kernwapens dan de VS, namelijk zevenduizend.
SimonV
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onder druk van de Amerikanen zagen ook alle NAVO-landen die zelf geen kernwapens bezitten af van deelname aan de VN-vergadering over het verdrag. Nederland, dat Amerikaanse kernbommen op vliegbasis Volkel heeft liggen, was de enige uitzondering. Onder druk van de Tweede Kamer ging er toch een Nederlandse delegatie naar de onderhandelingen.
Volgens persbureau AP zei de Nederlandse viceambassadeur bij de VN Lise Gregoire-Van Haaren dat Nederland niet voor het verdrag kon stemmen, onder meer omdat dat ingaat tegen de verplichtingen die Nederland heeft tegenover de NAVO.

Toegevoegd na 3 minuten:
De VS hadden weliswaar duidelijk te verstaan gegeven dat een verbod niet strookt met de NAVO-verplichtingen, maar de Kamer riep de regering op zich toch in te spannen voor een kernwapenverbod. Dus namen Nederlandse diplomaten actief deel aan de conferentie.

Nederland stemde tegen omdat de tekst ingaat tegen NAVO-verplichtingen, de afspraken niet geverifieerd kunnen worden en het verbod het belangrijke Non-Proliferatie Verdrag (NPV) ondermijnt, waarin kernwapenstaten beloven ontwapening na te streven en niet-kernwapenstaten zich verplichten geen wapens aan te schaffen.

Ruim 120 landen stemden voor, Singapore onthield zich van stemming.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nederland was het enige land dat kon tegenstemmen, omdat zij het enige land was die als tegenstander van het Verdrag aanwezig was bij de Vergadering.
Alle andere landen met kernwapens – Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland, China, India, Pakistan, Israël en Noord-Korea – hadden het verdrag al eerder geboycot en schitterden door afwezigheid, zij konden dus ook niet stemmen.