is het juridisch toegestaan op de invalswegen van een stad non-stop kentekens via een camera te registreren?

en deze gegevens (online) te koppelen aan bestaande bestanden bijvoorbeeld van gezochte personen en openstaande boetes.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
TurfGraver
6 jaar geleden
Door wie en met online bedoel je openbaar?

Het beste antwoord

Op basis van artikel 3 Politiewet mag de politie ter plaatse kentekens scannen om te kijken of iemand ergens voor wordt gezocht. Dan kan degene vervolgens staande gehouden worden. Maar het bewaren van kentekens van mensen die nergens van worden verdacht, mag tot op heden niet.

Toch wordt automatische nummerplaatherkenning (ANPR) al in verschillende politieregio’s toegepast, zonder dat dit wettelijk is toegestaan.

Een nieuw wetsvoorstel maakt het voor opsporingsdiensten mogelijk om met camera’s langs de wegen alle langsrijdende auto’s te registreren. Deze gegevens mogen dan later doorzocht worden om mogelijke verdachten te vinden van misdrijven waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan. Ook de AIVD krijgt toegang tot de informatie, die vier weken wordt bewaard.
De Tweede Kamer heeft al ingestemd met het wetsvoorstel. VVD, PvdA, CDA, PVV, 50Plus, DENK, VNL en SGP stemden voor dit wetsvoorstel. SP, D66, GroenLinks, Partij voor de Dieren en ChristenUnie stemden tegen. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Eerste Kamer.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het mag mogelijk niet . Maar ik las hoe men de afperser van de familie de mol heeft getraceerd . Van alle witte auto's de kentekens na checken die over een weg hebben gereden over een langere periode na aanleiding van dat iemand de persoon met een witte auto had zien rijden. En ja ik heb niks te verbergen maar ik vraag me toch af hoe veel mensen hebben ze niet onnodig helemaal gecheckt en afgeluisterd dat moet gigantisch zijn geweest en ja de privacy had een lagere prioriteit . Mogelijk dat een slimme advocaat het bewijs onrecht matig had kunnen verklaren . Maar begrijp dat ik het fijn vind dat die eikel is gepakt . Maar het gaf mij wel inzicht dat al die registraties nog heel lang ( ver na dato )geraadpleegd kunnen worden.