Mag mijn werkgever mij verplichten om bij extreem warm weer een overal te dragen?

Op een bloedhete dag deed ik het bovenste gedeelte van mijn overal om mijn middel heen. En kreeg te horen dat ik mijn overal normaal moest aantrekken. Deed ik dat niet. Dan kon ik vertrekken.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Welke werkzaamheden worden er verricht?
jacob46
6 jaar geleden
Ik sta met een schroefmachine te schroeven. Totaal ongevaarlijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mogelijk wil hij dit, omdat er (potentiële) klanten jou aan het werk kunnen zien en past een ontbloot bovenlichaam niet bij het beeld van het bedrijf dat hij wil uitstralen. Vraag je werkgever om uitleg en een eventueel passend alternatief voor warme dagen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een overal om de middel is wat anders dan een ontbloot bovenlichaam. Wij mogen hem ook niet uit, wel kan ik extra langzaam werken en heel vaak pauze houden. Ik weet welke hel het is met deze temperaturen en ik hoef echt niet kapot te gaan voor mijn baas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Idesnoo,
van werken ga je zomaar niet dood.
Zijn het overalls met lange mouwen, vraag dan of je overalls zonder mouwen kunt krijgen.
Probeer mee te denken en ga niet in de ankers hangen, wordt niemand beter van
voor Jacob46 lijkt me hetzelfde gelden

Het beste antwoord

De wet blijft vaag: temperatuur mag geen schade aan de gezondheid toebrengen. Schade aan de gezondheid kun je oplopen als de lichaamstemperatuur – normaal zo’n 37 graden – oploopt tot boven de 38. Er is dan kans op "hittestress". Dat moment treedt eerder op bij warme kleding zoals een overall. Een overall kan noodzakelijk zijn om bepaald werk veilig uit te voeren, dus dat werk mag je niet doen zonder overall.

De werkgever moet zorgen dat het werk veilig gebeurt maar dat je ook niet oververhit raakt. Je werkgever moet dan maatregelen nemen om de gezondheidsrisico's te verminderen, zoals korter werken, meer pauzes, airco huren, enzovoorts. Het is een kwestie van samen balans zoeken tussen veilig werken, goed werkgeverschap en goed werknemerschap.

Bepreek het probleem ook met de leidinggevende, preventiemedewerker, ondernemingsraad of arbodienst. In ernstige gevallen kun je een melding doen bij de Inspectie SZW (ook wel bekend als de Arbeidsinspectie. Als er echt ernstig gevaar is voor je veiligheid of gezondheid, mag je volgens de wet je werk onderbreken; dit is geregeld in artikel 29 van de Arbowet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jacob46
6 jaar geleden
Dank u wel voor uw uitgebreide informatie. Hier kan ik zeker iets mee doen.

Andere antwoorden (1)

Het is een beetje onduidelijk wat voor werkzaamheden je doet.
In principe mag een werkgever jou verplichten je overall gewoon normaal aan te doen.
Denk aan de veiligheid van jou waar je werkgever verantwoordelijk voor is.
Tevens kan je werkgever bij een eventuele controle een boete krijgen omdat de veiligheidsaspecten niet in acht worden genomen.
Dus ja je werkgever mag je verplichten je overall gewoon normaal aan te trekken.