Hoe kan het dat er nog steeds openbare plaatsen zijn waar barbecuen toegestaan is?

Of staan er gewoon niet overal bordjes die dit aangeven maar is er wel een algemene regel daaromtrent?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K
paulus811
6 jaar geleden
Wat bedoel je met ' hoe kan het'? Vind je dat merkwaardig? In mijn gemeente zijn in een park zelfs barbecues gemetseld door de gemeente en als mensen hun rommel netjes opruimen lijkt me dat geen enkel probleem. Het is vooral leuk voor mensen die op een flat wonen en ook eens graag de bbq aansteken.
Erna55
6 jaar geleden
Je vraag is geformuleerd als een klacht.
Je lijkt er vooral moeite mee te hebben dat barbecuen toegestaan wordt....
Reddie
6 jaar geleden
Je lijkt er van uit te gaan dat alles verboden is, behalve wat wordt toegestaan.
Ik vind het logischer dat alles mag, behalve wat verboden is.

Antwoorden (1)

Barbecueën is op veel openbare plaatsen toegestaan, omdat het doorgaans geen gevaar voor de veiligheid oplevert noch overlast veroorzaakt.

Het is echter niet overal toegestaan, zoals in Maastricht, Enschede en Nijmegen.

Vanzelfsprekend geldt overal dat je de plek netjes moet achterlaten.

Amsterdam
Op een kaart is af te lezen in welke parken en plantsoenen in Amsterdam het grillen van vlees wel en niet is toegestaan.
http://maps.amsterdam.nl/bbq/

Rotterdam
Je bent in vier parken in Rotterdam welkom om in de openlucht te kokkerellen. Namelijk in het Kralingse Bos, Het Park, Vroesenpark en het Zuiderpark. Hier gelden wel regels. Zo moet de barbecue minstens twee meter van bomen en struiken staan, moet een vergunning worden aangevraagd als meer dan twintig personen mee-eten.

Utrecht
In Utrecht is het overal toegestaan om te barbecueën.

Arnhem
Ook in Arnhem is het mogelijk om overal in de buitenlucht te eten. Dit mag alleen niet als het een lange tijd droog is geweest en de brandweer code geel of rood heeft afgegeven.

Zwolle
Het roosteren van vlees is ook geen probleem in parken in Zwolle. Wel moet er rekening gehouden worden met de omgeving.

Groningen
Zolang je geen troep achterlaat en schroeiplekken in het gras voorkomt, ben je van harte welkom om in parken in Groningen te barbecueën.

Tilburg
In Tilburg is het toegestaan om te barbecueën. Neem wel een deken of brandblusser mee, want het is verplicht om iets mee te nemen waarmee je het vuur kunt doven als de vlam in de barbecue slaat.

Leeuwarden
Ook in Leeuwarden hoef je niet bang te zijn voor een bekeuring als je aan het barbecueën bent in een park.

Den Haag
In Den Haag zijn in een aantal parken speciale barbecueplaatsen ingericht.
https://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Barbecueen-in-Den-Haag.htm
SimonV