wat gebeurt er als je een grote fout hebt begaan als minderjarige? staat dat nogsteeds geregistreerd?

Binnenkort ga ik naar het buitenland voor mijn studie. maar voor die studie moet ik een vog (verklaring omtrent gedrag) aanvragen . ik ben bang dat door mijn fout die ik heb gemaakt in mijn 3e leerjaar. dat ik niet wordt aangenomen en mijn aanvraag voor een vog ( verklaring omtrent gedrag )word afgewezen waardoor ik niet meer in het buitenland kan studeren.

ik ben nu inmiddels 18 en die fout die ik had begaan was toen ik 16 was. ik hoorde een gerucht destijds van andere scholieren dat wanneer je 18 wordt alles was je hebt gedaan voor je 18e gewist word en dat je een soort van 2e kans krijgt ,is dat waar?

als dat zo zou zijn zou ik echt opgelucht zijn. en ook omdat een aanvraag 44 euro is. ben ik ook nog is bang dat het geldverspilling zou zijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Vragen over vog zie ik bijna dagelijks voorbijkomen op mijn werk. Wees gerust, het is vaak niet zo erg als je denkt.
Je kan gerust een vog aanvragen. Vaak wordt die gewoon toegekend. In een vog aanvraag moet je invullen voor welke "categorieën" je de aanvraag doet. Als die "categorieën" die jou opleidinggever invult niets te maken hebben met je index-delict dan krijg je hem altijd.
Mocht je hem onverhoopt niet krijgen kan je daartegen in beroep. Hierbij geef je uitleg over het hoe en waarom. Kans is erg groot dat je hem dan alsnog krijgt.
Overigens is het niet zo dat alles wat je voor je 18e hebt gedaan gewist wordt. Het blijft geregistreerd staan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om je hoofdvraag te beantwoorden: Ja, voor minderjarigen geldt in principe geen aparte regeling wat betreft de registratie, schrapping daarvan of het verstrekken van een VOG. Dezelfde regels als voor volwassenen gelden wat dit betreft voor minderjarigen.

In jouw geval zijn de fouten begaan 2 jaar terug nog steeds vermeld in je 'uitreksel' ('strafblad'). Daarbij in aanmerking genomen dat je fout inderdaad zo groot was dat deze een overtreding of misdrijf was dat voor registratie in aanmerking komt. Voor een overtreding geldt een verjaring van 5 jaar en voor een misdrijf van 20 jaar (zie voor details bron). Gezien de korte tijd dat je de fouten begaan hebt staan die feiten nog steeds geregistreerd.

Ook voor de VOG geldt er dus geen aparte regeling voor minderjarige. Indien je niet in de gevangenis hebt gezeten geldt een terugkijktijd van 4 jaar. Ook jouw gemaakte fouten van 2 jaar terug vallen binnen die termijn. Dus een afgifte van een VOG zou inderdaad een probleem kunnen zijn.

Echter voor de afgifte wordt gekeken in hoeverre je fouten verband houden met de eisen aan de studie/werk/ buitenland. Algemeen geldt dat je geen VOG krijgt als dat een risico voor de samenleving zou opleveren of als het niet past bij de functie waarvoor de verklaring nodig is.
Hierbij wordt overigens niet alleen gekeken naar je 'echte' strafblad (uitreksel) maar tevens naar allerlei overige politiegegevens die nog geregistreerd staan.

Conclusie, of je een VOG krijgt valt niet te weten zonder verdere gegevens over je studie in het buitenland en de fouten die begaan hebt. Maar het zou dus kunnen dat deze geweigerd wordt indien je fouten teveel zijn gerelateerd aan je studie etc. ook al was je minderjarig.

https://www.ouders.nl/artikelen/wat-betekent-een-strafblad-bij-minderjarigen
erotisi