Training geven zonder trainer. Wat zijn de risico's?

Bij onze vereniging, waar regelmatig oefeningen met een minitrampoline worden gemaakt en ook acrobatische disciplines zitten we sinds kort zonder trainer.
Het bestuur (waar ik ook in zetel) heeft besloten dat het bestuur, samen met enkele ouders en getrainde jeugdleden van 14 tot 17 jaar de trainingen overnemen. De nieuwe "trainers" hebben grotendeels geen EHBO of relevante trainingen gevolgd. Bij de minitrampoline discipline worden jeugdleden aangesteld om salto's op te vangen (ze weten overigens wel prima wat ze doen, want ze zijn getraind)

Ik heb mijn zorgen hierover en heb deze ook uitgesproken. Ik kan mijn collega's echter niet overtuigen. Graag hoor ik wat de risico's zijn voor de vereniging, voor het bestuur en voor mij ondanks ik mijn zorgen uitgesproken heb.

Ik hoop wetsartikelen mee te kunnen nemen naar de volgende vergadering. Op dit moment is alle hulp welkom.

6 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (2)

Als er een jeugdlid (letsel)schade oploopt tijdens door de vereniging georganiseerde en gefaciliteerde activiteiten, dan kan het lid daarvoor de vereniging aansprakelijk stellen. Als de vereniging die claim niet kan betalen, kan het lid het bestuur hoofdelijk aansprakelijk stellen (art 2:9 BW). Dat wil in de praktijk zeggen: met hun privévermogen aansprakelijk voor de schade.

Bij blijvende invaliditeit loopt een claim al snel in de tonnen danwel miljoenen, dus reken maar uit wat dat per bestuurslid is. Of de rechter de claim toewijst hangt er vanaf of de bestuurders aantoonbaar niet behoorlijk hebben gehandeld. Willens en wetens laten trainen met ongediplomeerde minderjarige trainers en zonder EHBO'ers lijkt me daarvoor een goede motivatie.

De vereniging kan zich verzekeren voor aansprakelijkheid bij letselschade, maar probeer maar eens een verzekering te vinden die letselschadeclaims accepteert terwijl er geen goede voorzorgsmaatregelen worden genomen om dat letsel te voorkomen. Overigens kan het niet afdoende verzekeren in sommige gevallen ook al grond zijn voor bestuurdersaansprakelijkheid; zelfs bij de juiste veiligheidsmaatregelen is er altijd een zeker restrisico en dat moet je wel goed afdekken met de juiste verzekeringen voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is.

Ik zou de leden afraden om deel te nemen aan de trainingen en de bestuursleden afraden om in het bestuur te blijven zitten. Onder zulke omstandigheden zijn de veiligheidsrisico's en financiële risico's in mijn ogen veel te groot.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zijn deze jeugdleden getraind op het moment dat duidelijk was dat zij moesten gaan helpen? Of hebben zij een officiele trainersopleiding gedaan? Bij ons hebben we ook jeugdleiding die over een jaar de opleiding gaat doen, zij hebben alleen ook nog een hoofdtrainer die aangeeft wat ze moeten doen. In het geval dat zei de opleiding gedaan hebben kan er op korte termijn geen probleem zijn. Het is alleen wel beter snel iemand te regelen die de opleiding gedaan heeft en EHBO heeft. Probeer anders iemand van een andere vereniging te regelen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wilkers
6 jaar geleden
De desbetreffende jeugdleden hebben eerder vangopdrachten gedaan onder toeziend oog en samen met de hoofdtrainer.
De hoofdtrainer is nu buiten beeld en er is geen vaste persoon in de zaal aanwezig. Anders gezegd, er is geen hoofdtrainer.