Wordt de verhuurder van een particulier appartement geinformeerd door de gemeente als iemand zich inschrijft in de gemeente?

Huurcontract staat op naam van A maar schrijft zich niet in. Persoon B trekt bij A in. Schrijft zich derhalve in op adres van A. met toestemming van huurder A. Na registratie in de GBA; licht de gemeente de eigenaar (verhuurder) van dat pand dan nog in? Met andere woorden, word de eigenaar (verhuurder) op de hoogte gehouden van wie er zich inschrijft?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
15.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom schrijft A zich niet in bij de gemeente? Je bent wel verplicht je ergens in te schrijven. En B staat dus niet op het huurcontract? De gemeente neemt meestal genoegen met een identiteitsbewijs, maar kan ook om een huurcontract vragen of een document waarin de hoofdhuurder geen bezwaar heeft dat je inwoont bij hem/haar. A. moet ook kijken naar het huurcontract. Als daarin staat dat de woning voor 1 huurder is en niet voor 2, dan kunnen jullie uit de woning gezet worden. Zolang niemand er achter komt, geen probleem.

Antwoorden (2)

In Rotterdam was dat jarengeleden het geval.
Als zich iemand inschreef op het adres van het appartement dat je verhuurde,
kreeg je bericht van de gemeente.

Ik denk dat je deze vraag moet stellen op het gemeentehuis van de stad waarin je verhuurt. (Bij voorkeur schriftelijk)
7 jaar geleden
Nee, de verhuurder wordt in principe niet automatisch geïnformeerd over de personen die inschrijven op het adres van een pand dat zijn eigendom is. De Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA) heet overigens inmiddels Basisregistratie personen (BRP), maar met betrekking tot de vraag is er nog niets veranderd.

Het inschrijven op adressen is fraudegevoelig, want voor ontvangen van uitkeringen en studiebeurzen zijn adressen nodig. Er staan nogal wat mensen op adressen ingeschreven waar ze niet daadwerkelijk wonen, met als doel een (hogere) uitkering of studiebeurs. Deze vorm van fraude kost de maatschappij handenvol geld.

Een aantal gemeenten, waaronder Rotterdam, heeft daarom in het verleden huiseigenaren actief geïnformeerd over inschrijvingen op dat adres om zo fraude op te sporen. Er zijn politieke initiatieven geweest om wettelijk geregeld te krijgen dat huiseigenaren ook zelf de BRP konden raadplegen, maar dat is (nog) niet gerealiseerd. Keerzijde is namelijk dat je dan botst met privacywetgeving.

De aangeraden werkwijze voor gemeenten is op dit moment dat een gemeente bij inschrijving vraagt om een toestemmingsverklaring van de eventuele hoofdbewoner en een huurovereenkomst. In sommige gevallen wordt ook een aparte toestemmingsverklaring voor inschrijving van de verhuurder gevraagd. Niet alle gemeenten hanteren deze werkwijze op dit moment al in de praktijk.

Kortom, B kan zich mogelijk niet zomaar inschrijven maar als dat wel gebeurt is de kans erg klein dat de verhuurder daar achter komt. Uiteraard moeten A en B zich wel inschrijven op dat adres als het hun werkelijke hoofdverblijfplaats is. Als de verhuurder geen toestemming geeft maar het is aantoonbaar wel de hoofdverblijfplaats, dan zal gemeente A en B alsnog inschrijven op dat adres.