Is het legetiem bewijs door camara's op te hangen in een openbare ruimte?

Ik word beschuldigd van vernieling aan een scooter. Hiervan zijn camera beelden gemaakt door een persoon in een openbare afsluitbare ruimte zonder toestemming te vragen aan de beheerder van het pand of aan te geven dat hier een camera is opgehangen. De persoon in kwestie heeft zelf het initiatief genomen hier een camera op te hangen. Nu bedreigd hij me dat ik de schade moet vergoeden à 1250 euro anders stapt hij naar de politie en zet hij de beelden op facebook. Hij wil de transactie hierom ook zwart doen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken en bestaat er een risico indien de persoon naar de politie stapt? Of zijn de beelden die hij heeft illegaal door stiekem te filmen op deze plaats dat niet zijn eigendom is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sta je op die camera beelden een scooter te vernielen? (lijkt mij van wel, maar is niet helemaal duidelijk) Want je doet het voorkomen alsof je er niets mee te maken hebt.
MarBet
7 jaar geleden
Wees verstandig en ga zelf naar de politie. Kan natuurlijk consequenties hebben, maar die heb je ook verdiend. Je voorkomt ermee dat je gechanteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+GV
Erna55
7 jaar geleden
Wanneer je op de camerabeelden staat, dan heb je de scooter vernield. Je wordt dus terecht beschuldigd.... En je wil nu weten of iemand het recht had om te filmen.
Mijn eerste vraag : Had jij het recht om de scooter te vernielen ?
Thecis
7 jaar geleden
@erna55
Die vraag is irrelevant. Daar gaat het niet om. (we weten namelijk niet wat er op de camerabeelden staat of wat de aanleiding is geweest).
Maar ik geef toe dat het raar voelt. Het voelt ook raar dat diegene de transactie zwart wil doen. Dat klopt ook niet. Kortom, een moeilijke vraag waarbij het antwoord nagenoeg niet gegeven kan worden door alle omstandigheden waarvan we niet op de hoogte zijn.
Thecis
7 jaar geleden
Wellicht dat @JoanDArc hierop een antwoord weet.
TurfGraver
7 jaar geleden
Zoals hier omschreven is het filmen illegaal (en zou dus strafbaar kunnen zijn).
Het materiaal kan echter wel als bewijs gebruikt worden in een civiele zaak (het vernielen).
TurfGraver
7 jaar geleden
Ooo nog leesvoer:
https://ictrecht.nl/factsheets/cameratoezicht/
Want pas als het op internet staat is het waar. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@janjan123, dat je behoorlijk in je piepzak zit is te begrijpen, maar er zijn ergere zaken die door een OvJ voor de rechter gebracht worden. Het is geen onoverkomelijke kwestie.
Moraliseren is allerminst mijn stiel. Maar één ding zal de OvJ u via de rechter zeker vragen, als alles blijkt te zijn zoals u het beschrijft, namelijk:
"Dacht u straffeloos iemands eigendom te beschadigen omdat u dacht dat het niet gezien werd?"
Als u de schade hebt aangericht, meldt het dan zelf en handel het af, maar doe beslist geen betalingen zwart.
Om te eindigen met de ''één na laatste zin van het boek 'De Avonden' van Gerard Reve: Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven.
paulus811
7 jaar geleden
Het verbaasd me keer op keer dat iedereen zijn stinkende best doet op GV om goede reacties en antwoorden toe te voegen teneinde de vragensteller vooruit te helpen, maar dat vs zelf zwijgt in alle talen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Thecis, helemaal mee eens, het is een irrelevante, onbeduidende, moralistische vraag.
Wat janjan123 zich erbij gedacht heeft, mag geen enkele invloed hebben op een antwoord op afstand, zelfs niet als vragensteller aan mijn deur klopt voor rechtsbijstand. @paulus811, begrijpelijk dat u zich erover verbaast dat er vaak geen reactie of verder uitleg van de vragenstellers komt. Er kunnen allerlei redenen zijn, maar aan deze kant kent men die niet en hoeft men die niet te kennen. Soms is het zelfs beter voor de vragensteller dat hij niet meer details prijsgeeft. Ik verbaas mij nergens meer over maar blijf wel nieuwsgierig door welke invloeden iemands manier van denken is ontstaan zoals hij denkt, bv dat men onder een schadevergoeding uit kan komen op grond van een in zijn ogen 'ongeoorloofde' daad van de benadeelde. De vraag is: is het bewijs van de vernieling legitiem? De toevoeging bestaat uit irrelevante mededelingen naar aanleiding waarvan vragen als: is dat zo?, hoe weet u dat? gesteld zouden kunnen worden als janjan deze mededelingen doet bij zijn klacht op het politiebureau.
Voor beantwoording van de vraag zijn deze opmerkingen niet relevant.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"maar blijf wel nieuwsgierig door welke invloeden iemands manier van denken is ontstaan zoals hij denkt, bv dat men onder een schadevergoeding uit kan komen op grond van een in zijn ogen ‘ongeoorloofde’ daad van de benadeelde." Het blijft gissen maar dat is waarschijnlijk een effect van media en entertainment waarin men rechtszaken naar voren haalt zoals die van OJ Simpson die vrij werd gesproken van moord via een reeks bizarre stunts en slimme trucs van zijn advocaten (het zwart maken van politieagenten e.d.). Of begrippen als vormfouten of het wraken van een rechter die verdachten kunnen helpen in een voor hun verloren gewaande zaak. Ik vind het op zich niet slecht verzonnen en in een strafzaak zou de vrager volgens mij nog een punt hebben ook. Althans als het antwoord van NickBoven niet degelijk onderuit wordt gehaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is aan de politie en de rechter om op basis van de bewijzen de dader aan te wijzen en zolang er kans is dat niet duidelijk is wie de dader is of dat het bewijs niet volgens de regels is verzameld, dan mag dat bewijs niet tegen de verdacht worden gebruikt. Als mij dit zou overkomen, dan zou ik 1 een advocaat of de rechtbijstandsverzekering bellen en 2 de politie. Wel zou ik in het midden laten zoals de vraag steller ook gedaan heeft wie de vernieling heeft gedaan, maar vooral de kant van de afpersing vertellen. Als het hard bewijs was, dan was de stap naar de politie al lang gemaakt. En de politie gaat achter de grote boeven aan en een simpele vernieling met lastig bewijs laten ze lopen, maar afpersing en eigen rechter spelen, dat treft personen en niet objecten zoals een scooter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind de term afpersing hier nogal vergaand. Degene met de scooter doet gewoon een voorstel, of je betaalt de gelede schade of ik ga naar de politie en dan moet je waarschijnlijk ook de geleden schade betalen plus nog meer. Of dat mag weet ik niet, maar het is wel een natuurlijke reactie lijkt me, anders dan (zeg) een seksvideo dreigen te verspreiden en daar geld voor te vragen omdat niet te doen. "Als het hard bewijs was, dan was de stap naar de politie al lang gemaakt." Of de scootereigenaar heeft geen zin in een heel onderzoek en mogelijke rechtsgang en heeft bedacht dat het onderling even uitvechten sneller en voor alle partijen makkelijker is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Even ter verduidelijking, ik heb inderdaad deze scooter beschadigd met opzet. Ik ben daarom ook volledig bereid om de schade te betalen aan de persoon in kwestie. De eiser heeft aangegeven dat de schade 1250 euro is. Dit bedrag diende ik te betalen anders zou er aangifte gedaan worden. Ik heb mede met de reacties op deze website de aangegeven aan de eiser dat ik wederom bereid ben de schade te vergoeden en akkoord ging dat hij aangifte zou doen. Hierop gaf hij aan dat hij wist waar mijn ouders woonde en langs hun zou gaan of langs mijn werkgever indien ik niet mee werkte om deze 1250 euro te betalen. Hierom nogmaals proberen tot een compromis te komen door opnieuw de schade te bepalen bij een onafhankelijke reparateur, hiermee gaat hij niet akkoord en dreigt nu weer met aangifte. Bedankt voor de vele reacties die hierop zijn verschenen. Sorry dat ik tot nu toe nalatig ben geweest met een feedback te geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@janjan123, advies blijft, ga naar een politiebureau en leg een verklaring af, de manier waarop deze persoon op uw aanbod reageert is niet gewenst. De aangebrachte schade dient door een schade-expert te worden vastgesteld. Bij betaling moet u een geldig bewijs van krijgen.
Anders voorzie ik dat dit een gebed zonder eind wordt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk wil de eiser dus niet dat er naar de politie wordt gegaan. Er is dus iets verdachts met die scooter. In die zin heb je dan bewegingsruimte, want deze persoon gaat geen aangifte doen. Wel zit je nog met de dreigementen. Dit zou je op z'n beloop kunnen laten en als de persoon echt iets doet, zou je aangifte bij de politie kunnen doen. Wel krijg je dan alsnog waarschijnlijk te maken met imagoschade als er een filmpje online komt en/of met een juridische procedure. Maar als je bereid bent om de schade van 1250 euro te betalen, dan hoeft deze persoon toch niet meer te dreigen?

Antwoorden (3)

Het alle verstandigste is om zelf naar de politie te gaan en uw verhaal te doen nog voordat die ander het doet. Dreigt de persoon om aangifte te doen, dan zegt u gewoon: "oké, dat is mooi, want wij gaan dan samen", of "prima, ik ben al geweest, u wordt verwacht".

Het zijn drie aparte kwesties.
1e Als u schade hebt veroorzaakt moet u dit bij de eigenaar van de scooter melden en de financiën regelen.
Als men spullen van een ander beschadigt, opzettelijk of per ongeluk is niet van belang, dient men dit altijd bij de eigenaar te melden. Wel of niet geregistreerd op een camera, waarvan men denkt dat die daar illegaal hangt is voor de schadevergoedingsplicht niet van belang.

2de u kunt aangifte doen van bedreiging. Beelden op Internet zetten is niet geoorloofd als pressiemiddel om te betalen. Camerabeelden worden in uiterste nood gebruikt door de politie om onbekende daders op te sporen met behulp van de burgers, maar dat gegeven is hier niet aan de orde. De boze persoon in kwestie zegt namelijk dat hij de dader kent.
De beelden worden ook altijd in beslag genomen en uiterst kritisch bekeken door de politie alvorens deze geplaatst worden op Internet, daar gaat nog heel wat voorwerk aan vooraf.
3de Heimelijk cameratoezicht, zoals de wet dat noemt, is verboden. Het onderzoek naar wel of niet illegaal opgehangen camera's moet u maar aan de politie over laten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleine samenvatting:
Noch bedrijven, noch burgers mogen zomaar videobeelden vrijgeven door deze aan allerlei mensen te tonen of op internet te plaatsen. Als de gemaakte opnamen strafbare feiten tonen, mag men deze als bewijs overdragen aan de politie. Zelfs als deze beelden illegaal verkregen zijn.

Toegevoegd na 51 minuten:
Er zijn nog dwingende voorwaarden verbonden aan het online zetten van de beelden:
1. de beelden moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen:
2. er moet eerst aangifte zijn gedaan van het misdrijf;
3. de camerabeelden moeten ter beschikking zijn gesteld aan de politie
4. het misdrijf én de VERMOEDELIJKE dader moeten duidelijk te zien zijn op de beelden (bijvoorbeeld iemand die moedwillig vernielingen aanricht)
5. de dader moet OBEKEND zijn.

De persoon waar u een meningsverschil mee hebt, dient zich dus ter bescherming van zijn eigen zalige nachtrust te onthouden van het zetten van de beelden op internet, deze kunnen wel blijven wel gelden als bewijs.

Toegevoegd na 4 dagen:
Vraag een erkende reparateur om een schaderapport op te maken, alléén de schade die u veroorzaakt kan hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Zou het op internet zetten ook niet strafbaar zijn in de zin van smaad? Indien het dus geen echt doel meer heeft behalve als pressiemiddel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2erotisi, Bij smaad bepaalt in eerste instantie alleen degene die het betreft of het smaad is. Aangezien smaad een klachtendelict is, wordt deze alleen vervolgd als het slachtoffer een klacht indient en vervolging wenst. Zelfs als het wel een doel dient kan het slachtoffer het als smaad ervaren.
Een pressiemiddel hoeft geen smaad te zijn maar is het middel als pressie geoorloofd?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@janjan123, zoals Carsrac al een beetje aantipte. Laat u niet in een dwangpositie persen. Schade laten bepalen door een erkende reparateur en een deugdelijk bewijs van betaling eisen is de zekerste weg om uiteindelijk een streep te zetten onder deze onfrisse manier van optreden van de boze man.
Ik neem aan dat je met legitiem bewijs bedoeld: zal een rechter dit bewijs wel of niet buiten beschouwing laten omdat het (verondersteld) onrechtmatig verkregen is? Een inbreuk op de privacy is in elk geval geen reden om bewijs uit te sluiten. In een strafrechtzaak zal een rechter onrechtmatig verkregen bewijs in principe buiten beschouwing moeten laten. In een civiele zaak echter niet; als de eigenaar van de scooter dus bijvoorbeeld een zaak aanspant om de schade vergoed te krijgen, kan een rechter zelf bepalen of hij de camerabeelden meeweegt in zijn oordeel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Sorry Nick, maar zo werkt het niet ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc bronnen toegevoegd. Ik zie graag je toelichting tegemoet, ik leer graag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even heel snel:
Wikipedia gaar over onrechtmatig verkregen bewijsmateriaal van de opsporingsdiensten.
De blog gaat over stiekeme audio opnamen.
In de zaak van de vragensteller is de dader bekend, dus op internet zetten dient geen enkel doel. Of de camera daar inderdaad illegaal hangt kan alleen bevestigd of ontkend worden via een onderzoek, maar dat doet niets af aan het feit dat de camerabeelden geldig kunnen blijven als bewijsmateriaal.(Ligt er nog aan hoe betrouwbaar de beelden zijn, maar dat onderzoekt de politie als de vermoedelijke dader ontkent degene te zijn die op de beelden te zien is). Als @janjan123 netjes de financiële sores afhandelt, is die zaak alvast geregeld, op bedreigingen moet hij nooit en te nimmer ingaan. Zolang kwaaie honden blaffen, bijten zij niet. Het is wel verstandig dat janjan123 een korte zakelijke verklaring aflegt op het bureau dat er flink geblaft wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+NickBoven Heb de hele wiki doorgespit maar er staat nergens expliciet dat het enkel geldt voor bewijsmateriaal dat door de opsporingsdiensten zelf is aangeleverd. De gegeven voorbeelden zijn dat toevallig wel (of niet zo toevallig, de meeste (illegaal verkregen) bewijzen zullen van de diensten zelf komen. Er staat wel: "Het leerstuk houdt in dat een rechter of jury een bewijsstuk, dat op onrechtmatige wijze is verkregen, terzijde mag of zelfs moet schuiven, en het buiten beschouwing laat. Hierdoor kan de partij die zich hierop beroept in bewijsnood komen."
(dus niet, een bewijsstuk dat door de opsporingsdiensten gemaakt is) Heb ook nog even de wiki "bewijsstuk" doorgenomen en daar staan allerlei mogelijkheden die niet direct van de opsporingsdiensten zelf af hoeven te komen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Afpersing gaat via de strafrechter en daar gaat het hier op lijken. En woorden als politie suggereert een strafzaak en niet een civiele rechtszaak. Het ligt dus echt aan voor welke weg gekozen wordt. De weg van de rechter en advocaten of schikking en onderling regelen. Onderling regelen is voor beide partijen goedkoper, maar het lijkt het er op dat beide partijen of een van de beide partijen voor een andere weg heeft gekozen.
Wat opvalt in dit verhaal is "zwart" en de twijfel of het wettig bewijs is.

Beide partijen hebben boter op hun hoofd. Bij schade aan ander mans eigendommen dien je deze schade te vergoeden, maar eigen rechter spelen is nog ernstiger. En nog ernstiger is de om het buiten de boeken om te doen en buiten de zicht van belastingdienst. Dus aangifte doen bij de belastingdienst en de politie want hier is sprake van omkoping, zwart wassen van wit geld en afpersing. En dat laat ik eigen rechter spelen en zonder toestemming van de eigenaar filmen nog buiten beschouwing.

Dus het is niet een legitiem bewijs, want ander zou het wel via de rechter en de politie gespeeld worden. Als de bewoordingen anders waren geweest, dan had het nog een schikking tussen twee personen kunnen zijn. Want het is geen situatie van waar een duidelijk winnaar is, maar twee partijen met acties in het grijze gebied van het recht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij dit soort gebeurtenissen is het vaak het beste om als dader het hele gebeuren in geuren en kleuren zelf rond te bazuinen, dat neemt die ander de wind uit de zeilen.