Bestond er ook dienstplicht als je was geëmigreerd?

In Zwitserland hoeven de mannen geen dienstplicht te vervullen, als ze in het buitenland wonen (maar wel de nationaliteit hebben behouden). Hoe was dit in Nederland, en hoe zou dit zijn als de opkomstplicht ooit wordt heringevoerd? En kan je dienstplichtig zijn in een buitenland als je er alleen woont (dus geen staatsburger bent)

Toegevoegd na 40 minuten:
IK bedoel dus, als je was uitgeschreven (dus ook geen recht op AOW, Kinderbijslag etc). Maar wel je Nederlandse paspoort behield

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Antwoorden (1)

Je moest zijn ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie, als je langer tijd in het buitenland verblijft b.v bij emigratie, dan moet je je uit die administratie laten uitschrijven.
Mijn conclusie is dat je in die gevallen geen dienstplicht hoefde te vervullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt. Dus men kon de dienstplicht ontvluchten door in het buitenland te gaan wonen/studeren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1 Voor de dienstplicht wordt ingeschreven de mannelijke Nederlander die op 1 februari van het jaar waarin hij de leeftijd van 17 jaar bereikt als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven of had behoren te zijn ingeschreven.
2 Voor de dienstplicht wordt voorts ingeschreven:
a. de mannelijke Nederlander, die na het in het eerste lid bedoelde tijdstip en voor 1 januari van het jaar, waarin hij de leeftijd van 35 jaar bereikt als ingezetene in de basisregistratie personen wordt ingeschreven of behoort te worden ingeschreven; en
b. de mannelijke persoon die in het in onderdeel a bedoelde tijdvak Nederlander of opnieuw Nederlander is geworden, indien hij als ingezetene in de basisregistratie personen is ingeschreven of had behoren te zijn ingeschreven. Dit heb ik na enig zoeken gevonden. Betekend dit dus, dat als je op je 20e emigreerd en bijvoorbeeld 3 jaar later wordt de opkomstplicht weer ingevoerd, dat je dan uit het buitenland terug moet komen?