Mag een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) in een brievenbus kijken?

Mag een BOA in een brievenbus kijken en eventueel fotos maken van de inhoud? Verschilt dit nog per domein waar de BOA in valt?

Betreft brievenbus die niet in de deur is geplaatst maar los aan het begin van de op rijlaan staat.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag me zelfs af of dit een probleem zou zijn voor een gewone burger. Zolang deze geen brief meeneemt of opent zou ik zeggen van niet.

Antwoorden (1)

Nee een boa mag zonder toestemming van zijn leidinggevende
niet in de brievenbus kijken en al helemaal geen foto,s maken van de inhoud
en dan nog moet er een verdenking zijn van een strafbaar feit

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan nog mag het volgens mij niet maar moeten ze de politie inschakelelen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus wat is het nou? Mag het wel als zijn leidinggevende toestemming geeft en er verdenking is, of moet hij dan de politie inschakelen? Wat zijn je bronnen, wat zegt de wet en waarom zou het überhaupt niet mogen? Waarom mag een politieagent het wel en een BOA niet? Je antwoord brengt meer vragen met zich mee dan dat het een antwoord geeft.
tinus1969
7 jaar geleden
Eens met @MrTomaat. Verder; het hele punt is juist, dat een BOA opsporingsbevoegdheid heeft en dus (beperkt) politiewerk mag doen. Een treinconducteur die tevens BOA is mag boetes voor zwartrijden uitschrijven.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Een BOA mag alleen dat gedeelte doen waarvoor hij word ingezet. Bijvoorbeeld een conducteur mag een boete uitschrijven voor zwartrijden. Een conducteur mag echter geen boete uitschrijven voor iemand die in het bos waar dit verboden is zijn hond los laat lopen, dat mag alleen een boswachter doen. En de boswachter mag geen boete uitschrijven voor een zwartrijder in de trein. De politie mag altijd een boete uitschrijven ook voor de zwartrijder of de loslopende hond. Waarom een BOA in hemelsnaam in een brievenbus zou kijken is mij een raadsel. Maar ik vermoed dat iedereen in een brievenbus MAG kijken. Deksel open en loeren. Het word wel een ander verhaal als je met je hand erin gaat post eruit haalt, deze doorbladert en weer terug stopt. In feite ben je dan met iemands eigendommen bezig. Ik zou niet weten of dat wettelijk mag en waar het dan onder zou vallen als het strafbaar is. Maar volgens mijn normen en waarden mag je dat niet doen. Overigens heeft een BOA geen toestemming nodig van zijn leidinggevende. Een BOA word al ingezet voor een bepaalde tak van politiewerk. Een conducteur hoeft niet eerst met zijn chef te bellen om te vragen of hij een zwartrijder mag bekeuren. En een boswachter kan met zijn chef bellen om te vragen of hij een zwartrijder mag bekeuren, maar daar heeft zijn chef niets over te zeggen.