Waar kan ik Curaçaose wetgeving vinden?

Voor een schoolproject zoek ik naar bepaalde wetten in curaçao (Arbowet). In Nederland zijn deze makkelijk te vinden via wetten.nl maar voor curaçao kan ik ze niet vinden.

Sinds ze autonoom zijn hebben ze hun eigen wetgeving zover ik begreep, de landserordeningen. Ze hebben dus ook hun eigen regels mbt tot arbeidsveiligheid of hebben ze de oude arbowet van Nederland mee/overgenomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (1)

De Curaçaose en Sint Maartense overheden zijn doende de wetgeving online te zetten, maar het zal nog wel enige tijd duren voordat alle Curaçaose en Sint Maartense wetgeving, geconsolideerd en wel, gecentraliseerd en met een goede zoekfunctie, op een website is te raadplegen.

Hoewel de meeste wetten inderdaad nog niet te vinden zijn online biedt website http://www.diraz.info/ wel een verwijzing naar bepaalde wetten.

Echter ook op wetten.nl blijken Curacaose wetgeving te vinden zijn waaronder dit Landsbesluit wat enige betrekking heeft op de ARBO wet (misschien kun je er iets mee) http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Cura%C3%A7ao/144978/144978_1.html

Niet online, maar sinds 2015 is er een nieuw boek uit over de arbeidswetgeving van Curacao. Dat boek is vast wel te bestellen ergens. http://www.gobiernu.cw/web/site.nsf/web/90F825840948C17904257FF20058C1FA?OpenDocument
erotisi
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Super bedankt voor jeen antwoord, je helpt me een stuk verder. Toch nog even voor de totaalvorming een vraag. De wetgeving die curaçao had voor 2010 was dus de Nederlandse. En toen ze onafhankelijk werden hebben ze hun eigen wetten / landsverorderingen opgesteld? Hebben ze hiermee dan de oude Nederlandse wetgeving afgedaan of die (deels) mee overgenomen? Alvast bedankt voor je reactie!
erotisi
7 jaar geleden
Gedeeltelijk zullen ze wel dezelfde wetgeving hebben gehad als nederland voor 2010, maar dat betreft dan voornamelijk de echte basis wetten zoals de grondwet voor het Koninkrijk.
Meer locale wetten zoals de arbo zal ook al voor 2010 een geheel eigen invulling hebben gehad op basis van eigen landsverordeningen. Die zijn misschien wel gebaseerd op oude nederlandse wetgeving maar zijn toch hun eigen richting opgegaan. Ze hadden immers een heel andere cultuur en een eigen regering die te wetten mede bepaalde.
De wetgeving vóór 2010 was dus niet dezelfde als de Nederlandse.