In hoeverre heeft iemand garantie op Marktplaats?

Ik heb een aantal dagen geleden iets verkocht op Marktplaats (een iPhone). Deze werkte helemaal goed maar na een aantal dagen werd ik gebeld dat er een gebrek was (een knop werkt niet en zorgt ervoor dat de telefoon in een loop blijft zitten). Nu dreigt deze alles eraan te doen om z'n geld terug te krijgen. In hoeverre kan deze hierin gelijk krijgen? De telefoon deed het bij mij al die tijd goed en 'plotseling' niet meer bij de koper, ondanks dat hij hem ook nog getest had voor de koop. Dit lijkt mij z'n eigen risico maar ik weet niet of dat ook daadwerkelijk zo is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Het gaat hier om een particuliere verkoop.

De koper heeft onderzoeksplicht. Als verkoper moet je de koper inlichten over bestaande gebreken aan het product waarvan je op de hoogte was. De koper kan je erop aanspreken als je dat niet gedaan zou hebben. Maar wil de koper jou aansprakelijk stellen of de koop ontbinden, dan moet moet hij bewijzen dat je niet alles eerlijk hebt verteld. ('Wie eist bewijst').

Was jou niets bekend omtrent gebreken, dan geldt: verkocht is verkocht. Dan heeft de koper pech als later een gebrek optreedt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het Juridisch Loket schrijft:

"U moet als verkoper nakomen wat u heeft beloofd. Belooft u een onbeschadigd product? Dan moet product onbeschadigd zijn. De koper heeft een onderzoeksplicht. Dat betekent dat de koper het product voor aankoop moet controleren. ."
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt! Is duidelijk genoeg gelukkig om me geen zorgen te hieven maken