Mag ik de werkbus van mijn werkgever mee naar huis?

Ik krijg geen reiskosten vergoeding en mag de bus ook niet mee naar huis nemen met de smoes dat ik dan bijtelling moet betalen.. is dit waar? Is woon werk verkeer niet gewoon legaal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Antwoorden (6)

Dat je geen reiskosten krijgt is al heel raar
dat is bijna nergens zo
en als je de auto meeneem naar huis en er daarna niet meer mee rijd tot je weer naar je werk gaat hoef je geen bijtelling te doen
dit geld alleen als je de auto ook buiten werktijd voor prive doeleinden gebruikt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Geen reiskosten? Wat is de afstand naar werk?
Er mag zelfs 500km per jaar prive mee gereden worden. Maar er moet wel een sluitend registratie plaats vinden (vermoed dat werkgever daar niet aan wil beginnen).
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/auto_van_uw_werkgever/auto_van_de_werkgever
p.s. - is niet van mij...
Computoon
7 jaar geleden
Het gaat hier om een bestelbus. De regeling met de 500 km geldt voor personenauto's. Voor een bestelauto bestaat de regeling "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto'". Maar dan mag je geen km privé rijden. (Woon-werkverkeer geldt als zakelijk).
Computoon
7 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal wat ik hierboven schreef. Wel is het zo dat problemen kunnen ontstaan wanneer die verklaring is afgegeven en het zakelijk gebruik niet kan worden aangetoond als de Belastingdienst hierom vraagt. "Kunt u het zakelijk gebruik niet aantonen? Dan gaan wij ervan uit dat u meer dan 500 kilometer per jaar privé met de bestelauto hebt gereden. In uw winstberekening moet u dan rekening houden met het voordeel van het privégebruik. U kunt ook een boete krijgen, omdat u niet hebt voldaan aan de meldingsplicht. " https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto/bestelauto_niet_prive_gebruiken
tinus1969
7 jaar geleden
@ton54; reiskostenvergoeding is geen recht. Veel werkgevers geven dat, maar niet allemaal.
In de wet staat dat een reiskostenvergoeding geen verplichting is, echter moet je hier wel afspraken over maken met je baas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reiskostenvergoeding of een auto is geen recht; het is een arbeidsvoorwaarde, en niet elke werkgever heeft dit extraatje.
Als je de werkbus meekrijgt, dan kan dat inderdaad betekenen dat die bus als 'auto van de zaak' wordt gezien, en dan volgt er bijtelling.
tinus1969
7 jaar geleden
Dat is afhankelijk van je contract en de overeengekomen secondaire arbeidsvoorwaarden. Tijdens je sollicitatiegesprek, worden allerlei financiële zaken besproken, o.a. het privé gebruik van de 'auto/bus van de zaak'.

Behalve eventuele officiële regels (C.A.O.?) worden afspraken gemaakt, zoals mijn buurman die met de bus van de baas naar huis rijdt, maar dan 's morgens (en 's avonds) wel eerst 6(?) collega's thuis brengt. Vervolgens, weet ik, mag hij er privé mee rijden, hij moet uiteraard wel vol getankt weer op zijn werk verschijnen met die 6 collega's de volgende morgen.
Als voorbeeld; zulke afspraken kunnen op ieder moment veranderen, dat ook.

Reiskosten zijn voor zover ik weet afhankelijk van de afstand / aantal kilometers tussen werk en huis. [In mijn geval was de afstand < 5 km - te dichtbij voor reiskosten - fietsen)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
et geven van een reiskostenvergoeding is geen wettelijke plicht maar iets wat afgesproken kan worden, in een CAO of arbeidsovereenkomst.

De werkbus mag je mee naar huis nemen als de werkgever hiermee akkoord gaat. (Even los van de vraag of je een werkbus ‘overal’ kunt parkeren).

Dan de fiscale bijtelling. Daar krijg je inderdaad mee te maken als je de bus ook privé mag gebruiken. De ritten van woning naar werk tellen overigens als zakelijk.
Maar als je de bus mag meenemen en er helemaal niet privé in rijdt dan kunnen jij en je werkgever een ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’ indienen bij de Belastingdienst.
Voordeel: je krijgt dan geen bijtelling en je hoeft geen kilometeradministratie bij te houden.

Maar, zo zegt de Belastingdienst:

"Als u een 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' indient, mag u de bestelauto niet privé gebruiken. Wij kunnen u vragen het zakelijk karakter van een bepaalde rit op een ongebruikelijk tijdstip of een bijzondere locatie aan te tonen. Hier kunnen wij naar vragen omdat wij onder andere met camera’s toezicht houden op het gebruik van zakelijke bestelauto’s. Bewaar bewijsstukken daarom goed!

Aanslag en boete

Kunt u het zakelijk gebruik niet aantonen? Dan gaan wij ervan uit dat u meer dan 500 kilometer per jaar privé met de bestelauto hebt gereden. (...) U kunt ook een boete krijgen, omdat u niet hebt voldaan aan de meldingsplicht. "

Toegevoegd na 2 minuten:
Kortom, als je de bus mee mag meenemen van je werkgever en je gebruikt 'm daadwerkelijk alleen voor woon-werkverkeer krijg je geen bijtelling als de "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" is ingediend bij de Belastingdienst.

Toegevoegd na 16 minuten:
"Wel moet u bewijsstukken zoals werkbonnen en afspraken bewaren, zodat u het zakelijk gebruik van de bestelauto kunt aantonen.", aldus de Belastingdienst.
Computoon
7 jaar geleden
Je hebt geen recht op een bus van de werkgever, dus de werkgever heeft niet de plicht je die mee te geven.