Kan de biologisch vader zijn kind erkennen dat geboren is binnen een ander huwelijk?

Stel meneer A en mevrouw B zijn getrouwd per 2010. Zij gaat vreemd in 2011 met meneer C en in 2012 krijgt zij een kind van C. Kan C zijn kind erkennen?

erotisi
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt me niet, meneer A wordt al automatisch de juridische vader van het kind. Wel een interessant gegeven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad kan een kind niet meer dan 2 biologische ouders hebben, dus in dit geval zal de meneer A zijn vaderschap moeten ontkennen conf. artikel 1:200 van het Burgerlijk wetboek. Dan is er slechts één juridische ouder en kan C het kind wel erkennen.
De uitzonderingen van leden 2 en 3 gaan hier ook niet op. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-1/boek1/titel11 Ook mogelijk is dat moeder B het vaderschap van A ontkent, volgens dezelfde bepaling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je juridische ouders bedoelt. Hoeveel biologische ouders een kind kan hebben is vrij irrelevant hier.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oftewel: erkenning is mogelijk, maar C heeft eerst de medewerking van A e/o B nodig om het ouderschap van A te ontkennen. Pas daarna ontstaat er de ruimte voor erkenning door C.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@pieter1986, en ook het kind kan een verzoek tot vernietiging indienen als het kind heeft ingestemd met de erkenning toen het nog minderjarig was.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Eén van de voorwaarden voor erkenning is dat een kind niet door meer dan 2 ouders erkend kan worden. Als op het moment van geboorte de moeder is getrouwd met meneer B, dan wordt meneer B automatisch juridisch vader van het kind. Dan kan niet meer ongedaan worden gemaakt.

"Er mogen niet al 2 ouders zijn. Is het kind bijvoorbeeld geadopteerd door de vrouwelijke partner van de moeder? Dan kan de biologische vader het kind niet meer erkennen."

"Automatisch juridisch ouderschap verkrijgen.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap en krijgt uw partner een kind? Dan hoeft u het kind niet te erkennen. U bent dan automatisch de juridische vader. Ook als u niet de biologische vader van het kind bent."
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat kan wel degelijk ongedaan worden gemaakt. A kan zijn vaderschap ontkennen (of B kan het ouderschap van A ontkennen), op de grond dat A niet de biologische vader is. In dat geval resteert er slechts één ouder en is het dus mogelijk voor C om te erkennen.
Wel wordt er dan medewerking van A e/o B verlangd, nl. w.b. de ontkenning. C kan dit niet zelfstandig regelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De erkenning kan wel degelijk vernietigd worden en heeft terugwerkende kracht tot het moment van de geboorte. Een verzoek tot vernietiging dient bij de rechtbank te worden ingediend via een advocaat. Het initiatief daarvoor kan afkomstig zijn van de moeder, de erkenner en zelfs van het kind zelf. Ook het Openbaar Ministerie kan een verzoek tot vernietiging indienen.
De enige die zo'n verzoek niet kan indienen is de biologische vader.
erotisi
7 jaar geleden
Joan, ik denk dat je met erkenning/erkenner bedoelt het juridisch vaderschap van rechtswege, omdat de echtelijk vader het kind niet hoeft te erkennen; of is dat niet zo?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, ja zo zegt men het ook. De vrouw is getrouwd, maar krijgt een kind van een andere manX. Als iedereen 'onwetend' is, is de man Y automatisch de juridische vader. Als hij of het kind 'wetende' wordt kan er een aanvraag tot vernietiging worden ingediend. Het kind moet nog minderjarig zijn..
Inekez1
7 jaar geleden
Ik had ergens gelezen dat erkenning door de vader niet ongedaan kon worden gemaakt. Dat had wellicht alleen betrekking op biologische vaders. De erkenning van een niet-biologische vader kan inderdaad wel ongedaan worden gemaakt. (Ik vond het al een rare situatie voor Nederland anno 2017.) https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/erkenning-kind/vraag-en-antwoord/erkenning-kind-vernietigen Ik ga er van uit (maar kan dat niet duidelijk vinden) dat dit geldt voor alle situaties waarin een niet-biologische ouder (vader of duo-moeder) een kind heeft erkend, en niet alleen wanneer die erkenning automatisch door huwelijk is ontstaan. In onderstaande link wordt de niet-biologische duo-moeder niet genoemd. https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/Onderwerpen/Erkennen-kind/Paginas/Erkenning-kind-vernietigen.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1, zo zit het ongeveer.
De automatische 'erkenning' van de biologische vader kan niet worden vernietigd (maar ook daar zijn weer uitzonderingen op - ik blijf het voor het gemak 'erkenning' noemen)..
Dan heet het 'ontzetting uit de ouderlijke macht, ook een beetje kort door de bocht, maar anders wordt het te gedetailleerd.
Voor de relevante details kunnen koud water juristen niet op de site Rechtspraak inloggen, daar heeft men de advocatenpas voor nodig.
Ik ben geen jurist, maar bij mijn weten kan een vaderschap onder bepaalde omstandigheden ontkend worden. Pas als de vaderschap van vader B is ontkent, kan vader C gaan erkennen. Wanneer, en wie (vader A, vader B, de moeder of het kind) er het vaderschap van vader B kan ontkennen is nogal een ingewikkeld verhaal (staat in AWBi vanaf art. 200 oid, iig flinke lap tekst)

Maar in principe, in geval van huwelijk, is B de vader, en die vaderschap moet eerst ontkent worden voordat C kan erkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ehh, ik heb de A en B verwisseld. Ik zat met mevr. A en meneer B in mijn hoofd.