Krijg ik een VOG voor vrachtwagenchauffeur als ik met justitie in aanraking ben geweest?

1,5 jaar terug ben ik door de politie aangehouden voor verstoring van de openbare orde. Ook heb ik een half jaar geleden mijn rijbewijs voor 2 maanden in moeten leveren omdat ik te hard reed. Ik heb ook al meerdere snelheidsbekeuringen gehad. De laatste was van een jaar terug.

7 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rutge, misschien is het verstandig als u bij de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst een verzoek indient om uw gegevens in het JDS van de Justitiële Informatiedienst in te zien.
Het recht op kennisneming is een persoonlijk recht, niemand anders mag dat.
U weet dan in ieder geval wat er niet instaat.
https://www.justid.nl/organisatie/JDS/Inzageencorrectie.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vog zal niet gaan over het rijden maar meer of je te vertrouwen bent met de goederen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aangezien nergens uit blijkt dat Rutge zich ooit aan diefstal heeft schuldig gemaakt, noch ergens uit blijkt dat hij ooit van diefstal is beschuldigd mag dat nooit een reden zijn voor Justis om een VOG te weigeren.

Antwoorden (1)

Het kan voorkomen dat de politie je rijbewijs invordert als je een overtreding onder het verkeersstrafrecht zoals een snelheidsovertreding van 50 km/u. Een snelheidsoverschrijding van meer dan 30 km/u wordt altijd geregistreerd in de justitiële documentatie voor maximaal vijf jaar.
Het feit dat u in aanraking geweest bent met justitie is voor het wel of niet verkrijgen van een VOG niet altijd doorslaggevend
Een Verklaring Omtrent het Gedrag, als uit de gegevens in de Justitiële documentatie blijkt dat uw gedrag in het verleden een risico is voor het uitvoeren van een bepaalde taak of functie, zoals rijden als vrachtwagenchauffeur, zal niet snel worden verleend. Er wordt altijd gekeken naar de relatie tussen het verleden, de eventuele strafmaat en de baan of functie waarvoor de VOG wordt aangevraagd.