Mag je een inbreker vermoorden?

Stel dat er word ingebroken in mijn huis en de inbreker bewapend is. Ik heb gelezen dat ik dan ook een mes mag gebruiken. Maar als ik hem/haar per ongeluk vermoord. Moet ik dan de cel in?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
16.3K

Antwoorden (1)

Kortgezegd: nee.
Iemand vermoorden is met voorbedachte raden en dat mag je nooit doen.

Iemand perongeluk doden doormiddel van zelfverdediging is een ander verhaal. Hiervoor moet dan sprake zijn van noodweer.

Noodweer:
''Noodweer is verdediging in een situatie, waarin men onverhoeds wordt aangevallen en waarin alleen zelfverdediging agressie kan afweren. U hebt het recht uzelf en anderen te verdedigen tegen een ogenblikkelijke wederrechtelijke aanranding of een onmiddellijk dreigend gevaar daarvoor, mits de verdediging redelijk was gegeven de omstandigheden van het geval en de mate van agressie, en u niet anders kon dan uzelf te verdedigen. Wanneer u kunt wegrennen of weglopen, wordt dat door de wetgever van u verlangd.''

Voorbeeldje:
Als jij boven bent en je hoort beneden een inbreker en je sluipt naar beneden met een mes en begint hem in zijn rug te steken, dan ben je strafbaar.
Komt hij op jou af met een wapen en jij verweert je door snel een mes te grijpen (omdat je bijvoorbeeld in de keuken staat) en je steekt hem daarmee een keer, maar hij stopt wel en gaat weg of blijft verwond liggen, dan is het noodweer.