Is zo een afbeelding op een voertuig toegestaan gelet op het afleidende effect?

Toegevoegd na 5 minuten:
Zet ook aan tot bumperkleven

Picture for question
Poet
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat van alles op achterkanten van bedrijfswagens. Soms moet je haast onder het kenteken gaan rijden om te kunnen lezen wat er staat. Ik vermoed dat het gaan bumperkleven de verantwoording is van de automobilist.
Waarom bumperkleven? Als je dit kenteken kunt lezen kun je ook de illustratie goed zien. Waarom zou een automobilist er bovenop moeten kruipen, het is maar een foto.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is in Den Haag of niet Poet xD
Poet
6 jaar geleden
Het was op internet :)

Het beste antwoord

Niet alles is specifiek in de wet geregeld. Dat is praktisch onmogelijk.

Op basis van artikel 5 van de Wegenverkeerswet kan een afbeelding als deze worden verboden. Artikel 5 is een kapstokartikel: er kan veel aan worden opgehangen. Het luidt:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

De politie zou het voertuig op basis van dat artikel kunnen aanhouden. Of het komt tot een veroordeling is daarna aan de rechter.
Antoni
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Waarbij het maar de vraag is of het een gefotoshopte prent is, of dat er werkelijk zo'n busje rondrijdt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
of het wel of niet gefotoshopt is, is niet zo belangrijk, maar of het toegestaan is. Het plaatje staat al op tientallen websites.
http://veteran.canalblog.com/archives/2013/03/25/26732084.html
kierkegaard47
7 jaar geleden
Amadea: Ik weet van in ieder geval één bedrijfsbusje waarop deze afbeelding echt staat. Ik fiets er regelmatig langs op weg van mijn huis naar het station. (Geloof overigens niet dat dat dìt busje is).
kierkegaard47
7 jaar geleden
Aanvulling: ik heb vanmorgen eens op het nummerbord gelet, en het gaat wel degelijk om het voertuig op de foto. Volgens de zijkant van het busje is het busje van een reclamebedrijf, dus dat zou wel iets verklaren van een dergelijke 'provocatieve' afbeelding (nog afgezien van de vraag dus of het mag of niet).

Andere antwoorden (1)

Dan zou een telefoonnummer of webadres ook in die categorie afleidend zijn. Het nodigt (als het goed is) uit om te noteren, of een foto van te maken. Het is toch aan de weggebruikers om hun aandacht bij het verkeer te houden, en zich niet teveel te laten afleiden door al het moois wat er zich in hun omgeving bevindt.