waarom is Hitlergroet verboden ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
8.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Hitlergroet is niet verboden op zich: https://www.vraaghetdepolitie.nl/boetes-en-straffen/boetes-en-straffen/is-een-hitlergroet-strafbaar.html Om te beoordelen of een Hitlergroet strafbaar is, wordt de Hitlergroet bekeken op inhoud en de situatie waarin deze uitgevoerd is. Een Hitlergroet uitbrengen alleen als gebaar is niet strafbaar, maar wanneer dit bijvoorbeeld in het openbaar wordt gebracht in combinatie met het roepen van bepaalde leuzen (Heil Hitler, Sieg Heil, Joden weg ermee) of tijdens een herdenking, kan het strafbaar zijn. Uiteindelijk beslist de rechter of een Hitlergroet strafbaar is. Of van de wiki: Deze groet uitvoeren werd na de Tweede Wereldoorlog een strafbaar feit in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië. In andere landen, zoals Nederland, kan deze handeling worden vervolgd op basis van wetgeving inzake belediging. De groet is dus pas strafbaar icm andere handelingen of uitspraken, of als het karakter ervan beledigend of discrimerend is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
*Link werkt niet meer, hier de nieuwe https://www.vraaghetdepolitie.nl/pesten-en-geweld/belediging-en-bedreiging/is-een-hitlergroet-strafbaar.html

Antwoorden (2)

De Hitlergroet of nazigroet (Duits: Hitlergruß) is een groetgebaar dat gebruikt werd in nazi-Duitsland. Deze groet werd ingesteld door de NSDAP in de jaren 1930 om hun gehoorzaamheid te tonen aan de toenmalige partijleider.
Deze groet uitvoeren werd na de Tweede Wereldoorlog een strafbaar feit in Duitsland, In Nederland wordt deze groet op grond van wetgeving als belediging gezien en op basis hiervan worden vervolgd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het brengen van de h.groet kan een ernstige vorm van belediging zijn, zeker als men deze groet aan een ambtenaar in functie wordt gedaan.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2011:BV0991

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedoelde groet, gericht tegen een persoon, in combinatie met uitlatingen, kan een belediging in de zin van artikel 266 van het Wetboek van Strafrecht opleveren. De dader kan gestraft worden met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
Een veroordeling is echter niet vanzelfsprekend. Aan dit onderwerp zijn al metersdikke geschriften gewijd.
http://www.rug.nl/research/portal/files/10743494/h11.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Zo is het +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+
Het is verboden gesteld omdat discriminatie verboden is in de wet.

Hitler discrimineerde alles en iedereen die niet tot het Arische ras behoorde...blanke huid, blond haar en blauwe ogen....dit zag hij als 'de übermensch'.
Dat betekent dat hij ook een 'untermensch' zag als een lager ras en dit waren vooral de Joden, die allemaal uitgeroeid dienden te worden. Maar ook de Slavische-, Tsjechische-, Poolse- en Russische mensen, zoals eveneens zigeuners, gehandicapten, mensen mer erfelijke ziekten, homo's, zwarte mensen en politieke gevangenen zag hij als minderwaardig en ongewenst door hem en zijn nazi's en zij werden daarom ook vervolgd. Hij ontpopte zich tot een dictator en ruimde iedereen uit de weg die zijn macht aan wilde tasten, al kwamen ze uit zijn eigen partij. Hitler was een volksmenner en hij kon heel overtuigend zijn in zijn passievolle uitingen die een heel volk als 'waarheid' kon aannemen. Daarom is het belangrijk dat er een verbod op discriminatie is...om te voorkomen dat er groepen mensen worden weggezet als minderwaardig en het ook door steeds meer mensen zo wordt gezien, met alle gevolgen van dien.

In art.137c van het Wetboek van Strafrecht, staat dat discriminatie verboden en zelfs strafbaar is. Indien iemand zich in het openbaar, mondeling of schriftelijk of middels een afbeelding opzettelijk beledigend uitlaat over groepen mensen wegens hun ras, religie, homo's, gehandicapten enz. is dit verboden en kan bestraft worden.
Een Hitlergroet, gericht tegen een persoon, in combinatie met uitlatingen, kan als beledigend worden ervaren.
Het is echter niet altijd direct strafbaar...alleen de groet met de arm brengen is als gebaar niet strafbaar. Roep je er echter iets bij als 'heil Hitler', 'Joden weg ermee' o.i.d.
dan kan het strafbaar gesteld worden en zeker als het tijdens een herdenking gebeurt.
De rechter zal uiteindelijk beslissen óf een Hitlergroet bestraft zal worden of niet.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@amc, het is goed dat je zo vol passie je afkeer beschrijft, maar de groet is geen vorm van discriminatie, maar een vorm van beledigen.
En gezien de achtergrond waar deze groet aan refereert, de walgelijkste belediging die ik kan bedenken. En ik kom er echt veel tegen, uiterst zelden voor mij bedoeld, in alle toonaarden en via gebaren buiten de rechtszaal door degenen die hun zaak hebben verloren.