Wat zijn de regels voor het sneeuwvrij maken van je auto?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K
Ritsuka
7 jaar geleden
Lampen en nummerbord niet vergeten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Veel mensen maken alleen de ramen schoon, vergeten de lading op het dak die bij enige beweging en ontdooiing gaat schuiven en onderweg een groot gevaar kan opleveren; ook voor anderen. Lampen en nummerborden niet vergeten. Ruitenwissers (achterkant vooral) kunnen vastgevroren zijn, ook voor vertrek losmaken. Scheelt ook kosten, gebeurt regelmatig dat door bevriezing motor kapot gaat wanneer je deze in beweging zet Eigenlijk moet je de hele auto sneeuwvrij maken, Als laatste tip: -gebruik een veger om de auto sneeuwvrij te maken,
-doe kranten bv tussen de ruitenwissers 's avonds,
-vergeet de slotontdooier niet.
Veger en slotontdooier niet in de auto bewaren, is niet handig. Voor al het vocht in de winter in de auto, leg achter de stoel van de chauffeur een zakje/tasje met kattengrit neer (open) om het vocht op te vangen, verschoon dit ook een keer.

Het beste antwoord

De politie kan een boete uitschrijven als je nog sneeuw op het dak van je auto hebt liggen op basis van artikel 5 van de Wegenverkeerswet (je mag geen gevaar op de weg veroorzaken). Deze boete kan honderden euro’s bedragen. Zonde, want de sneeuw van je auto halen is misschien geen leuke klus, maar een flinke boete is helemaal balen. Deze boete krijg je niet voor niets. Met sneeuw op je autodak kun je jezelf en je medeweggebruikers in gevaar brengen. Maak voordat je de weg opgaat dus niet alleen de ramen sneeuw- en ijsvrij (boete € 220 euro), maar ook koplampen, nummerplaten en vooral het dak van je auto.

Je achterliggers schrikken zich rot
De sneeuw op je dak schuift er toch een keertje af. Vooral bij hoge snelheden op de snelweg. Als het sneeuw ijs is geworden levert dit levensgevaarlijke situaties op. Vooral op vrachtwagens kunnen flinke klompen ijs liggen. Je achterligger schrikt zich rot als er een klomp ijs op hem af komt. Ook verse sneeuw van je dak kan je achterligger verrassen en onverwacht slecht zicht geven.

Vergeet je nummerplaat niet
Ook als je nummerplaten niet zichtbaar zijn kun je een boete krijgen (kost je €45,-). Dit geldt overigens het hele jaar door, dus niet alleen bij sneeuw. Denk dus ook aan de sneeuw op je achterklep en motorkap, want die sneeuw kan ook voor je nummerplaat schuiven.
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank

Andere antwoorden (1)

Je moet er altijd voor zorgen dat je auto en dus ook de eventuele sneeuw op en aan je auto geen gevaar kan opleveren voor jou of voor andere weggebruikers. Je moet er dus alles aan doen om gevaar te voorkomen. Welke maatregelen dat dan precies zijn, moet je steeds per geval bekijken, maar belangrijk is dat sneeuw of sneeuwresten niet je uitzicht vanuit de auto (kunnen gaan) belemmeren en dat er geen grote brokken sneeuw van je auto af kunnen vallen tijdens het rijden en zo gevaar op kunnen leveren voor anderen.

Artikel 5 van de Wegenverkeerswet (je mag geen gevaar op de weg veroorzaken) geldt hier steeds.
Antoni