Is een financieel cadeau(tje) van invloed op bijstandsuitkering ondanks feit dat je een spaarrekening van xxx euro mag hebben?

Mij is niet duidelijk wat ik mag en wat ik niet mag hebben/ontvangen tijdens een bijstandsuitkering. Het gaat niet over Bijzondere bijstand.
Eerder vraag gesteld over spaargeld/bijstand, maar anders toch:
https://www.startpagina.nl/v/financien-werk/vraag/471372/spaargeld-bijstand

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
11.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Wat bedoel je met financiële cadeaus?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-Iemand is jarig, ontvangt van familie totaal 250 euro aan contanten.
-Je wisselt van energieleverancier omdat deze goedkoper is, je ontvangt direct 75 euro op je rekening.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron ik bedoel in de ruimste zin des woords, maar niet de 20euro die je bv wint bij de Staatsloterij.

Antwoorden (3)

U zult zo'n financieel cadeau altijd moeten melden.

Een gift (financieel cadeau) kunt u krijgen van een persoon of een instantie. De gift kan iets eenmaligs zijn, maar kan ook vaker terugkeren. U kunt denken aan een eenmalige uitkering van een armoedefonds of aan een extraatje dat u af en toe van een familielid krijgt.
In principe geldt dat al uw inkomsten in mindering worden gebracht op uw bijstandsuitkering. U moet het ontvangen van een gift melden bij de gemeente.

Voor giften kan de gemeente een uitzondering maken. Zij zal dan wel bekijken of u door de gift niet te veel of te luxe dingen kunt kopen in vergelijk met andere mensen met een bijstandsuitkering. Ook kan de gemeente kijken naar de bestemming van de gift: als uw gift voor levensonderhoud bedoeld is, dan kan de gift op uw uitkering in mindering worden gebracht. Uw bijstandsuitkering is immers ook bedoeld voor uw levensonderhoud. Verder is van belang dat aan de gift geen verplichtingen mogen zitten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorbeeld 1
U krijgt een gift van € 500,00 uit het armoedefonds voor de aanschaf van een computer. De gemeente kan bepalen dat deze gift niet in mindering wordt gebracht op uw uitkering.

Voorbeeld 2
U krijgt een gift van € 10.000,00 van uw tante om een wereldreis te kunnen maken. De gemeente kan bepalen dat de gift te hoog is, omdat andere mensen met een bijstandsuitkering ook geen wereldreis kunnen maken. De gift wordt op uw uitkering in mindering gebracht.
SimonV
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
Een gift is géén inkomen. Een gift kan wel een middel zijn. Het lijkt me niet dat elke gift doorgegeven moet worden aan de gemeente. Als bijvoorbeeld een echtpaar jaarlijks € 5000 geschonken krijgt van 1 van de ouders én het vermogen niet op enig moment in het jaar boven de vrijstellingsgrens uitgaat, is er m.i. geen meldingsplicht. Handig is in deze situatie de gift niet in 1 keer over te maken maar bijvoorbeeld per maand. T.a.v. het voorbeeld van de wereldreis: niet in 1 keer overmaken, want bij besteding van meer dan het dubbele van wat normaal geacht kan worden in een bijstandssituatie kan de gemeente ingrijpen en op de uitkering korten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een gift is géén inkomen. Een gift kan wel een middel zijn." @fisbel : is hier een bron van te vinden? en ...een middel...? wat voor middel?
erotisi
7 jaar geleden
Fisbel, maar als je het elke maand over zou maken zou het dan juist niet eerder als inkomen kunnen worden gezien?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"T.a.v. het voorbeeld van de wereldreis: niet in 1 keer overmaken, want bij besteding van meer dan het dubbele van wat normaal geacht kan worden in een bijstandssituatie kan de gemeente ingrijpen en op de uitkering korten." @fisbel Is dit vanuit Den Haag (uitgevoerd door de Gemeente) of is het een kwestie van interpretatie door de Gemeente, zodat het (weer) afhankelijk is van waar je woont? Dus is het een wet of gemeentelijke regelgeving? Ook hier een bron graag?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je nou zo'n situatie zou hebben, zou ik zeggen dat de tante beter gewoon de ticket koopt en die geeft. Of zijn daar ook regels tegen?
erotisi
7 jaar geleden
Bovendien blijk je ook een inlichtingenplicht te hebben, dus elke gift moet je doorgeven, denk ik.... https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/866/verplichtingen-in-de-bijstand%3A-de-inlichtingenplicht.htm
SimonV
7 jaar geleden
Een schenking kan wel als inkomen worden gezien. “Volgens vaste rechtspraak (uitspraak van 25 november 2014, ECLI:NL:CRVB:2014:3872) worden kasstortingen en bijschrijvingen op een bankrekening van een bijstandontvanger in beginsel als in aanmerking te nemen middelen in de zin van artikel 31, eerste lid, van de WWB beschouwd. Als deze betalingen een terugkerend of periodiek karakter hebben, door betrokkene kunnen worden aangewend voor de algemeen noodzakelijke bestaanskosten en zien op een periode waarover een beroep op bijstand wordt gedaan, is voorts sprake van inkomsten als bedoeld in artikel 32, eerste lid, van de WWB.”. Pas op met schenkingen of stortingen van ouders, familie of vrienden. Deze kunnen ertoe leiden dat je het recht op bijstand verliest. http://avilegal.nl/bijstand-kwijt-door-schenkingen-moeder/
fisbel
7 jaar geleden
Ik schreef: dat er niet meer dan het dubbele van wat normaal geacht wordt besteed mag worden (in een bijstandssituatie) Dit moet zijn: anderhalf keer. Judex: "U mag van de gemeente niet te snel interen op uw vermogen. U mag met maximaal anderhalf maal de voor u geldende bijstandsuitkering interen" ------------------------------------------------------- Inkomen en middelen zijn 2 verschillende zaken. Maar voor de WWB worden middelen als 'inkomen' gezien. Voorbeelden van middelen zijn bijvoorbeeld: studiefinanciering, teruggave inkomstenbelasting, inkomsten uit onderhuur. Alle drie geen inkomen waarover belasting moet worden betaald. Maar met het middel of de middelen wordt wel rekening gehouden bij het vaststellen van de hoogte van de WW-uitkering. In deze situatie kan een schenking of periodiek aantoonbare schenkingen inderdaad door de gemeente gezien worden als middel. En kan dus van invloed zijn op de WWB-uitkering. Handiger is het om in natura te schenken, dus niet via de bankrekening.
Als dit cadeautje ervoor zorgt dat je boven de toegestane vermogensgrens komt , dan JA, kan dit een invloed hebben.

Stel je bent alleenstaand en hebt 5000 euro op je bankrekening, dan moet je oppassen met een gift of een winstbedrag uit een loterij van 1000 euro. Je komt dan boven de gestelde 5.685 euro. (even aangenomen dat je geen schulden hebt, die zou je dan van het bedrag af mogen trekken).

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitkeringen_%26_sociale_zekerheid/bijstandswet/artikelen/840/bijstandsuitkering-en-uw-vermogen.htm

"Gedurende de periode dat u een bijstandsuitkering ontvangt, zal de gemeente controleren of er wijzigingen in uw vermogen plaatsvinden. Als dat het geval is, moet opnieuw bepaald worden of u nog recht hebt op een bijstandsuitkering.

Een voorbeeld.

Stel dat Carla en Frans 9.000 euro winnen met een kraslot. Zij hadden een negatief vermogen van 10.000 euro. Door de prijs is hun vermogen nog steeds 1.000 euro negatief. De wijziging van het vermogen heeft in dit geval dus geen gevolgen voor de bijstandsverlening."

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteindelijk gaat het erom dat je niet boven het voor jouw situatie gestelde vermogensbedrag uit mag komen en dat je altijd inlichtingsplicht hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ja: een gift heeft ALTIJD invloed op de hoogte van een bijstandsuitkering, of dit nu € 10,00 of € 100,00 in. In beide gevallen dient het bedrag in mindering te worden gebracht. Zie voor meer informatie onder meer Sociaalverhaal.com en antwoordopbijstand.nl