erfdienstbaarheid door verjaring vast laten leggen nodig of niet?

Wij maken al 23 jaar gebruik van een schoolplein naast ons. Zij weten dit en keuren dit ook goed. Het is inmiddels door verjaring wettelijk geworden maar moeten wij of zij dit nu ook nog notarieel vast laten leggen door een vestigingsakte op te laten maken bij de Notaris en in te laten schrijven in de openbare registers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
dat is niet nodig maar kan wel duidelijkheid verschaffen
SimonV
7 jaar geleden
Ik denk het wel:
Blijkt uit onderzoek van de rechter of notaris dat u door verjaring eigenaar bent geworden?
Dan kan de notaris of de griffier van de rechtbank ervoor zorgen dat dit in de registratie van het Kadaster verwerkt wordt. https://www.kadaster.nl/wat-is-een-erfdienstbaarheid-
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt erop dat hier geen sprake is van erfdienstbaarheid.
http://www.advocaten.nl/erfdienstbaarheid-en-verjaring/
https://www.kadaster.nl/wat-is-een-erfdienstbaarheid-
erotisi
7 jaar geleden
Waarom denk je dat Joan? Het lijkt me op zich wel van toepassing, een bevrijdende verjaring lijkt me?
SimonV
7 jaar geleden
Een erfdienstbaarheid is het recht om gebruik te maken van een stuk grond, ook al bent u niet zelf de eigenaar.
Daar lijkt me hier toch sprake van? Al is me niet duidelijk wat het belang van het schoolplein is. Veel ouders maken dagelijks gebruik van een schoolplein.
erotisi
7 jaar geleden
Wat ik me nog wel afvraag is of er bij (verjarende) erfdienstbaarheid per se sprake moet zijn dat dat stuk grond echt noodzakelijk is om te gebruiken. Ik kan me namelijk voorstellen dat je gebruik maakt van een stuk grond omdat dat nu eenmaal wat makkelijker en/of sneller is om op je eigen stuk grond of ergens anders naar toe te gaan. Maar in het geval van verkrijgende verjaring doordat je als goeder trouw gebruik maakt van een fiets, kan je toch niet meer stellen dat dat noodzakelijk gebruik is, maar enkel een gewoonte.....zou dat ook gelden voor gronden?
SimonV
7 jaar geleden
Ik denk dat VS eerst duidelijk moet maken dat alleen van het schoolplein gebruik gemaakt kan worden omdat er geen andere route is.
Daarnaast zijn veel schoolpleinen voor iedereen toegankelijk. Op zondag spelen kinderen er op de speeltoestellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erfdienstbaarheid is alleen van toepassing als het gebruiken van andermans grond de enig manier is om jouw eigen terrein (of deel daarvan) te bereiken. Het lijkt mij niet dat dit in dit geval aan de orde is; waarschijnlijk is het een makkelijkere/kortere weg. In dat geval is er geen sprake van erfdienstbaarheid maar van toestemming van de eigenaar. Daar kun je niets over laten vastleggen, hooguit hopen dat dit in de toekomst ook zo blijft.
SimonV
7 jaar geleden
@Gilles111
Lijkt me een prima antwoord.
erotisi
7 jaar geleden
Dat is maar de vraag Gilles of je daar ook niets over vast kan leggen. Als je buurman nu eenmaal een makkelijkere route kan verschaffen lijkt me dat de buren wel een erfdienstbaarheid daar op kunnen vestigen indien zij beide daar mee instemmen.
Echter het recht van overpad kan door de rechter worden opgeheven als de gebruiker geen redelijk belang meer heeft bij het recht, bijvoorbeeld doordat er een alternatieve route bestaat. Maar dat lijkt me dan weer van toepassing als een van de woningen zijn verkocht en een andere eigenaar hebben gekregen die eigenlijk van de erfdienstbaarheid af wil.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_overpad Maar of zoiets door verjaring kan weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erotisi, maak het niet zo ingewikkeld en off-topic, het gaat om een schoolplein, niet om een tussenpaadje tussen twee woningen, waarbij de ene via de openbare weg zijn voordeur van zijn woning alleen maar kan bereiken door gebruik te maken van het paadje van de buren.
tinus1969
7 jaar geleden
@Gilles111; het hoeft niet de ' enige manier' te zijn. In die zin heeft @erotisi een punt, ook al gebruikt hij weer veel te veel woorden.

Antwoorden (2)

Erfdienstbaarheid is een beperkt recht, kan op verschillende manieren ontstaan (bv door vestiging) en moet geregeld worden door middel van een notariële akte.
Als men denkt dat erfdienstbaarheid van toepassing is dan zijn er minstens twee partijen nodig. De ene partij heeft het gebruikersrecht en de andere partij heeft de last, aangezien de erfdienstbaarheid op het eigendom rust.
Een erfdienstbaarheid rust op een stuk erf, bijvoorbeeld op een oprit of een onroerende zaak.
De eigenaar wordt beperkt op zijn eigen stuk grond (dienende erf) of onroerende zaak en is vervolgens verplicht de gebruiker zijn gang te laten gaan. Een bijkomende verplichting is het stuk waar erfdienstbaarheid op rust, te onderhouden
Kortom, de eigenaar van het dienende erf moet er voor zorgen dat de andere partij (de gebruiker) volledig gebruik kan maken van zijn erfdienstbaarheid.

Toegevoegd na 5 minuten:
Erfdienstbaarheid kan ontstaan door vestiging en door verjaring

Burgerlijk wetboek, Boek 5, Titel 6, artt 71 t/m 74
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
van wie is het schoolplein? als het van de gemeente is kun je verjaring wel vergeten. eigendom van de gemeente kan niet verjaren.