artikel 6.12 koopakte aangepast. wat kan de reden zijn?

Makelaar, hypotheekadviseur en notaris kunnen mij niet vertellen wat de reden is dat de bank dit artikel aangepast heeft.
Het gaat om executieverkoop, de eengezinswoning die we willen kopen is van de bank en de bank heeft het volgende aangepast in de koopakte Waarvan 6.12 compleet is doorgestreept, 6.14 is er vervolgens bij gezet.
Waarom zou je dit veranderen? welke lasten zouden er kunnen zijn?

6.12. Verkoper verklaart dat de lasten over voorgaande jaren, voorzover de aanslagen zijn opgelegd en
de canons die verschuldigd zijn geworden, zijn voldaan.
Voorzover de genoemde aanslagen en/of canons nog niet zijn voldaan, verklaart verkoper deze op
eerste verzoek te voldoen.

6.13. De enkele verklaring dat verkoper niet bekend is met bepaalde feiten of omstandigheden houdt
geen garantie of vrijwaring in voor koper of verkoper.
6.14 Verkoper zal de eventuele lasten en canons over het lopende en
voorafgaande boekjaar, voor zover deze verschuldigd zijn en verhaalbaar
zijn op koper, voldoen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
ronron1212
7 jaar geleden
De bank is de verkoper en aan vaart dus geen kosten die nog niet betaald zijn. deze komen als die er zijn dus nog mogelijk voor jou rekening.
Inekez1
7 jaar geleden
@ronron, volgens mij dus juist niet!
ronron1212
7 jaar geleden
Denk het wel de bank gaat die kosten slechts betalen als de verkoper ze apart aan de bank betaald.

Antwoorden (2)

Ik zie o.a. een verschil in "over voorgaande jaren" in 6.12 en "over het lopende en voorafgaande boekjaar" in 6.14.
De bepaling in 6.12 is onbepaald en kan dus langer zijn dan die in 6.14.

In 6.12 staat nadrukkelijk dat verkoper verklaart dat de lasten al zijn voldaan. In geval van executieverkoop is het wel voor te stellen dat dit niet klopt. Als iemand de hypotheek niet meer betaalt is het aannemelijk dat er ook andere kosten nog niet zijn betaald.

Waarschijnlijk heeft de bank hier nog niet een volledig overzicht van omdat er nog wel e.e.a. bij incassobureau's op de stapel zou kunnen liggen.
De nieuwe bepaling in 6.14 betekent dat de bank deze kosten alsnog betaalt als deze binnen genoemde periode zijn ontstaan.

"... verhaalbaar zijn op koper" betekent volgens mij dat het dan gaat om kosten die perceelsgebonden zijn en dus worden opgelegd aan de eigenaar van het perceel. Denk aan erfcanon, waterschapslasten, gemeentebelasting, woz. Dit in tegenstelling tot kosten die nog boven water kunnen komen die duidelijk persoonsgebonden zijn (gas en electra verbruik) en dus op vorige eigenaar moeten worden verhaald.
Inekez1
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Als ze het kunnen verhalen. Het huis is om de hypotheek af te lossen voor zover dat gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt voor de reactie.
is er een mogelijkheid (voor ons, de bank of de notaris) om er achter te komen of er dergelijke schulden open staan?
Het lijkt erop (6.14) dat de bank bepaalde kosten voorschiet mits men deze op jou (koper) kan verhalen. Te denken valt aan onroerende zaakbelasting (OZB), zuiveringsheffing en waterschapsbelasting. Het zou kunnen zijn dat de vorige eigenaar deze niet betaald heeft.

Als 6.12 van toepassing zou zijn, zouden de kosten voor rekening van de bank komen.
Computoon
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Nee.
"6.14 Verkoper zal de eventuele lasten en canons over het lopende en
voorafgaande boekjaar, ...., voldoen." Misschien bedoelt de bank iets anders, maar taaltechnisch staat er dat de verkoper die kosten zal voldoen.
Computoon
7 jaar geleden
Nee, dat staat er niet. Of men heeft het wel zo bedoeld maar verkeerd omschreven. Ja, de bank betaalt deze maar "voor zover deze (...) verhaalbaar zijn op koper." Vraagsteller is koper. De bank schiet dus feitelijk alleen voor (onder de voorwaarde dat de kosten op vraagsteller verhaald kunnen worden). Met 6.12 was vraagsteller beter af geweest.