Mag een hotelhouder in Nederland een hotelkamer aanbieden waarin je mag roken?

Of geldt het 'horeca-rookverbod' ook hier? Hoe zit dit (als het wel mag) met eventuele roomservice?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
erotisi
7 jaar geleden
Misschien is zo'n ruimte ook wel aan te merken als werkruimte voor de werksters.
Maar rook houdt je natuurlijk ook niet zo makkelijk alleen in die bepaalde ruimte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi Ja dat is zeker een werkruimte voor werksters. Alleen werken die er niet als je er bent. Hoe dan ook, dat zijn allemaal argumenten. De vraag is hoe het wettelijk zit.

Antwoorden (2)

Ja dat mag. In de praktijk gebeurt het niet veel, en wettelijk kan het eigenlijk ook alleen bij kleine ondernemingen waarvoor andere brandveiligheidseisen gelden als voor grotere gebouwen. Als je door de grootte en/of indeling van het pand verplicht bent om op elke kamer rookmelders te hangen, dan lijkt het me niet erg praktisch om roken toe te staan.
Inekez1
7 jaar geleden
Het wettelijk rookverbod geldt alleen voor gemeenschappelijke ruimten.

De hotelhouder kan het verbod uitbreiden naar de rest van zijn onderneming maar dat hoeft niet.

Zo is het wettelijk ook niet verboden dat bewoners van verpleeghuizen op hun kamers roken. Gevangenen mogen ook roken op hun cel. Enigszins merkwaardig is dat wel want dan wordt personeel ook aan rook blootgesteld terwijl werknemers toch recht hebben op een rookvrije werkomgeving.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ook hier geldt: de directie van een verpleeghuis kan het roken op de kamers ook verbieden. Of roken alleen toestaan in een aparte "rokersruimte" die aan de eisen voldoet. Maar dit is dan een eigen beslissing.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Even een verduidelijking je stelt: "De hotelhouder kan het verbod uitbreiden naar de rest van zijn onderneming maar dat hoeft niet." Ik neem aan dat ik dat niet zo letterlijk moet nemen als het er staat. Ik neem aan dat het algemene wettelijke rookverbod en het door de hotelhouder ingestelde rookverbod twee afzonderlijke dingen blijven? En niet de hotelhouder op eigen aangeven nu meer ruimtes betrekt tot het wettelijke rookverbod?! (wat sowieso onnozel zou zijn als hij ervoor kan kiezen dit niet te doen). Laat ik het anders stellen, een ambtenaar die het rookverbod komt controleren krijgt neem ik aan geen bevoegdheid de als"niet-rokenkamers" verhuurde kamers te controleren/beboeten?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ofwel Lobby/restaurant/bar (van het hotel): Wettelijk rookverbod, controle/boete in handen van overheid (en hotelhouder).
Kamer (niet roken): Eigen rookverbod, controle enkel door hotelhouder.
Kamer (roken): Geen controle.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er mag alleen gerookt worden in de eigen cel en tijdens het luchten. Er zijn goede afzuiginstallaties.
De cellen behoren niet tot de werkruimte van het gevangenispersoneel.
Computoon
7 jaar geleden
De hoteleigenaar mag uiteraard "rookverbodcontroles" uitvoeren op zijn hele onderneming, op alle plaatsen waar het door de wet of door hemzelf verboden is. Maar als er een "rookverbodcontroleambtenaar" komt, gaar diens bevoegdheid niet verder dan de controle op het wettelijke verbod.
Computoon
7 jaar geleden
JoanDArc: ik heb gelezen dat gevangenispersoneel de cel ook kan doorzoeken op bijv. verborgen wapens en drugs. Dan kan het personeel toch aan rook worden blootgesteld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik neem aan dat de gevangene dan NIET in de cel aanwezig is. Een ruimte waar ooit gerookt is, is geen ruimte waar gerookt wordt. Lijkt me het idee. Vandaar dat een hotelkamer ook buiten de wet kan vallen. Enige blijft dus roomservice.
Computoon
7 jaar geleden
MrTomaat: je zou kunnen stellen dat het wettelijk rookverbod alle ruimten omvat behalve de kamers van de gasten.
Praktijk van nu, in veel hotels/hotelketens: volledig rookvrij. (Vooruit, misschien een aparte rokersruimte die aan alle eisen voldoet). Rookverbod op alle kamers van de gasten is dan een voorschrift van de ondernemer of de keten waartoe hij behoort.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon, afhankelijk van het beleid van de gevangenisdirecteur en de verdenking tegen de gedetineerde op enig moment kunnen cellen bij wijze van spreken iedere dag gecontroleerd worden. Dan is men niet aan rook blootgesteld, het stinkt alleen maar.
De wetgever heeft rekening willen houden met de bijzondere situatie van gedetineerden.
Hun privéleven hebben zij in grote mate in moeten leveren.
De wetgever wil zelfs voor gedetineerden dat kleine beetje privéleven dat overblijft, behouden door de cellen als privé vertrek te beschouwen zolang de gedetineerde daar aanwezig is. Hotelgasten kunnen buiten hun kamers gaan en staan waar zij willen. Voor hen is roken op de kamer absoluut geen noodzaak.