Vanaf wanneer werden boetes niet meer kwijtgescholden na gijzeling?

Vroeger was het zo dat als je voor een openstaande boete werd gegijzeld dat de boete daarna weg was. Ik heb hier info over opgezocht en tegenwoordig is dat niet meer zo.

Vanaf wanneer is dat niet meer zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
SimonV
7 jaar geleden
Waarom denk je dat artikel 578b, vijfde lid, van het Wetboek van Strafvordering ooit anders was? "5. De gijzeling wordt gestaakt zodra het verschuldigde bedrag is betaald. De toepassing van gijzeling heft de verschuldigdheid niet op." Toch lijkt de werkelijkheid "stilzwijgend" anders:
"Na een gijzeling worden openstaande boetes door het CJIB uit het systeem gehaald." https://cel34.nl/na-gijzeling-geen-openstaande-boetes/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er wordt niet heel open over gedaan, omdat veel mensen - misschien nog wel meer dan vroeger - bereid zijn een "paar dagen te brommen" in plaats van een (hoge) boete te betalen, en die "paar dagen brommen" kosten de maatschappij een hele boel meer geld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Simon, CEL34 is de schuilnaam van een ex-gedetineerde die zijn vingers blauw schrijft. @Marleen, "een paar dagen brommen" kan alleen in de plaats komen als er bij het vonnis sprake is van vervangende hechtenis.
Degenen die spreken over: "dan ga ik wel een paar dagen brommen" weten (gelukkig maar voor hen) niet waar zij het over hebben.

Het beste antwoord

Bij de invoering van de zogeheten Wet Mulder in 1989 is gijzeling opgenomen als dwangmiddel om de boetes te betalen. De wetgever ging ervan uit dat gijzelen alleen in uiterste noodzaak zou worden ingezet.
Aangezien Bestuursorganen (zoals het CJIB) in principe geen vrijheidsstraf kunnen opleggen is de vrijheidsbeneming op grond van de Mulderwet voor de vorm geen “hechtenis” maar “gijzeling” genoemd.
Om tot gijzeling te kunnen overgaan moet er aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan.

De boetes, waarvoor gijzeling wordt gevraagd, moeten al langere tijd openstaan
De officier van justitie moet ook al via andere middelen hebben geprobeerd om u tot betaling te dwingen (bijv. buitengebruikstelling voertuig en/of inname rijbewijs)
De officier van justitie moet ook hebben geprobeerd om via de deurwaarder de boete te incasseren door beslag te leggen
Gijzeling mag alleen worden toegepast als indien er genoeg geld is om de geldboete te betalen. Wanneer de persoon aantoonbaar niet over voldoende financiële middelen beschikt, mag er officieel geen gijzeling worden toegepast.
De gijzeling mag namelijk niet aan het doel voorbijgaan. Wanneer blijkt dat iemand echt niet kan betalen, en hierop gemotiveerd en onderbouwd verweer wordt gevoerd, kan de kantonrechter de vordering tot gijzeling afwijzen.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor 2008 kon alléén de rechter zaken via het Strafrecht afhandelen. Hij kon dan boete opleggen met vervangende hechtenis. Vervangende hechtenis kan echter alleen worden toegepast als de geldboete door de rechter is opgelegd. Het gaat dan om een boetevonnis. De rechter heeft bij de uitspraak bepaald hoeveel dagen betrokkene bij niet betalen naar de gevangenis moet. Bij het ondergaan van de vervangende hechtenis vervalt de boete.

Vanaf 1 februari 2008 is de Wet OM-afdoening van kracht. Het OM kan boetes opleggen via de strafbeschikking (via het Strafrecht) maar hij kan geen vervangende hechtenis opleggen.
Mocht inning van de boete niet mogelijk zijn dan kan de officier van justitie de rechter toestemming vragen om betrokkene te gijzelen. Ook in zulk geval is de gijzeling een drukmiddel om tot betaling over te gaan en komt dus niet in de plaats voor de boete.

Ook vroeger verviel de boete niet als gijzeling werd toegepast, alleen als er sprake was van vervangende hechtenis. Vervangende hechtenis is alleen volgens het Strafrecht mogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Maar klopt het dat er een tijd was dat na gijzeling de boete kwijtgescholden was?
Daar gaat de vraag over.
SimonV
7 jaar geleden
Misschien moet je aan je antwoord toevoegen: "Het is niet zo dat je als je vroeger voor een openstaande boete werd gegijzeld de boete daarna kwijtgescholden werd.

Bij de invoering van de Wet Mulder werd toegevoegd na artikel 578a: DERDE AFDELING A GIJZELING Artikel 578b 1. ............. 5. De gijzeling wordt gestaakt zodra het verschuldigde bedrag is betaald. De toepassing van gijzeling heft de verschuldigdheid niet op. " http://docplayer.nl/6495179-Tweede-kamer-der-staten-generaal.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV, zoals zo dikwijls worden de begrippen "gijzeling" en "hechtenis" verward.
Vóór 2008 kon alleen door de rechter via het strafrecht boetes worden opgelegd. Populair was het dan om in Nieuwersluis te gaan zitten als de rechter ook vervangende hechtenis in het vonnis had opgenomen.
Na 2008 kan de OvJ ook boetes opleggen via het strafrecht, maar zonder vervangende hechtenis. Wil de OvJ betaling afdwingen dan kan dat alleen dmv een aanvraag tot gijzeling via de kantonrechter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Populair was vroeger niet Nieuwersluis, maar Veenhuizen