Als iemand mij aanklaagd en niet gelijk heeft wie betaald de zaak kosten dan?

Iemand wilt mij aanklagen omdat hij denkt dat ik zijn merknaam misbruikt heb. Dit is niet juist want die gene heeft wel zijn merk staan op een pagina met de foto's van het product maar dat product is merkloze import uit china.

(Hij heeft onder bijna alle merkloze producten die hij verkoopt geschreven dat het van zijn merk is, zonder op de producten een label of logo met merknaam te plaatsen)

Dus stel dat hij mij aanklaagt en ik win de zaak, is hij dan ook verantwoordelijk voor alle advocaatkosten die ik hierdoor heb moeten maken?

Dank u wel voor de informatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
De pagina is een soort marktplaats, en daarop schrijft hij dat het van een merk is terwijl dat niet zo is. (Dus hij doet dit vooral om concurrenten weg te jagen, en te bedreigen met een brief.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
TurfGraver
7 jaar geleden
En op welk manier zou u zijn merknaam misbruikt hebben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De rechter kan de partij die in het ongelijk wordt gesteld opdragen om de kosten van de tegenpartij te betalen, de zogeheten kostenveroordeling.
Een procedure heeft alleen maar zin wanneer er door goed onderbouwde argumenten die u denkt te hebben er een redelijke kans van slagen is. Men overtuigt een rechter niet met het argument dat koeien paars zijn omdat dat in een bepaalde televisie reclame te zien was (is maar een voorbeeld).

Het beste antwoord

De kosten voor een procedure bij civiele zaken en bestuursrechtelijke zaken betaalt u meestal zelf. Behalve als de rechter beslist dat de verliezende partij deze kosten moet betalen.
Een strafzaak kost u geen geld. Behalve als u een advocaat inschakelt en u wordt in het ongelijk gesteld.
Wint u de zaak, door sepot of vrijspraak, dan betaalt de Staat de advocaatkosten aan de advocaat die u heeft bijgestaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dit ook zo als ik een ZZP'er ben en het bedrijf dat mij wilt aanklagen een B.V.?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een eenmanszaak en een BV zijn beide de rechtspersonen in een civiele zaak.
De civiele rechter heeft een zogenaamde lijdelijke rol en wacht af welke feiten beide partijen naar voren brengen en luistert naar hun argumenten.
De civiele rechter schrijft in een vonnis of de vordering van de eiser (en eventueel de tegenvordering van de gedaagde) geheel of gedeeltelijk wordt toegewezen.
Hij beslist ook wie de kosten van de procedure moet betalen, zoals het griffierecht, de kosten van de deurwaarder en voor een deel ook de kosten van de advocaat.

Andere antwoorden (1)

Dat is afhankelijk of u het aan uw advocaat vraagt.
Als zijn advocaat daar ook mee akkoord gaat, dan betaalt u zijn kosten als u verliest en als u wint dan betaalt hij uw kosten.

Verder zijn niet alle gerechtelijke kosten op de verliezende partij te verhalen. (zie bron)

De rechter kan ook 'zelfstandig/uit zichzelf' de verliezende partij veroordelen tot het betalen vd kosten (zoals genoemd hierboven alleen bij een civiele of bestuursrechtelijke zaak), bij een civiele zaak moet zelfs de rechter van overtuigd zijn dat de verliezende partij genoeg geld opzij heeft gelegd om deze kosten voor de winnende partij te betalen.

De winnende partij kan niet achteraf (na de uitspraak/vonnis) de kosten verhalen op de verliezende partij, daar is het dan te laat voor.

Het uitgangspunt (en wat ook in de meeste gevallen voorkomt) is dat ieder zijn eigen kosten betaalt en als men weinig inkomsten heeft kan men evt. beroep doen op een Pro-Deo advocaat.

Dus al is iemand 100% overtuigd van zijn gelijk dat hij wint, dient hij alsnog rekening te houden met deze gerechtelijke kosten.