Kun je orgaandonatie weigeren door een reden als geloof of afkomst?

Kan iemand een orgaandonatie weigeren bijvoorbeeld een moslim die een orgaan nodig heeft van een Nederlander die varkensvlees at en alcohol dronk? Er zijn ook mensen die tegen een bepaalde groep mensen zijn vanwege geloof. Mag iemand bijvoorbeeld een orgaan weigeren omdat hij niets van een jood wil hebben?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik vraag me af of mensen met een dergelijk geloof überhaupt in aanmerking willen komen voor orgaandonatie. Ik denk dat ze verwachten dat "God" hen red en zo niet...dan niet.
Rieneke1
7 jaar geleden
Je komt toch niets persoonlijks aan de weet over je orgaandonor? Take it or leave it, dat is de keus.
Als je niet op de lijst wil komen te staan dan is dat jouw keus die je niet hoeft te verantwoorden. Voor jou tien anderen.
Erna55
7 jaar geleden
Je mag alle organen weigeren.
Je mag niet een speciaal orgaan weigeren omdat de afkomst je niet bevalt.
( ik wil geen orgaan van een belg )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Oneens.
Ook jij mist de essentie(mogen vs. kunnen) . Je KAN (zoals de vraag dat ook stelt) dat niet. Het is helemaal niet zo dat het wel/niet mag, de optie bestaat niet ofwel het kan niet (immers je weet niks van de donor als ontvanger). Je kan dus ook helemaal geen geldende uitspraak doen of het wel of niet mag. Vergelijk met een sollicitatie waar je wel KAN afwijzen op geloof/ras/gender, maar waar dat (meestal) niet MAG. Pas als het zou kunnen zouden we iets kunnen zeggen over het mogen. Maar zolang het niet kan is het totaal irrelevant of het mag, er is dus geen regel voor gemaakt. Zo hebben we ook geen regels over of je iemands gedachten mag lezen, aangezien het niet kan. Van beide zouden we al kunnen voorspellen dat het waarschijnlijk niet zou mogen als het zou kunnen.
Erna55
7 jaar geleden
@MrTomaat : bedankt .
Je hebt helemaal gelijk !
Het "kunnen " gaat vooraf aan het "mogen" .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vraag richt zich op het ontvangen van een orgaan. Niet of je in het algemeen een orgaandonatie wenst in geval van. Je kunt te kennen geven of je ja dan nee orgaandonateur wilt zijn. Je kunt ook aangeven of je eventueel een orgaandonatie wilt ondergaan(ontvangen) Je kunt ook aangeven of je geen orgaan wenst van een persoon, waartegen je in het algemeen bezwaar hebt. Zelf wil ik geen orgaan donateur zijn, ook al zou ik het wel op prijs stellen als ik zonodig een nieuwe nier zou moeten hebben. Maar als ik niet aan de beurt kom is het mij ook goed. Net als bij een Jood wil ik zo compleet mogelijk het hiernamaals ingaan. Ik besef dat dit standpunt weerstand oproept.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Je kunt ook aangeven of je geen orgaan wenst van een persoon, waartegen je in het algemeen bezwaar hebt." Hoe? En tegen wat exact?
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat vraag ik me ook af.

Het beste antwoord

In de praktijk kan dat niet, omdat de donor anoniem is en blijft. Donororganen worden bovendien internationaal uitgewisseld dus de kans is groot dat een in Nederland gebruikt orgaan niet uit Nederland komt.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Die informatie gaat idd nooit gedeeld worden met de ontvanger. Net zoals je ook niet te horen krijgt wie de familie is. Niet in Nederland iig.

Andere antwoorden (2)

Een patiënt mag altijd om wat voor reden dan ook een orgaandonatie weigeren. Een (volwassen) patiënt mag elke behandeling weigeren. Je ligt in een ziekenhuis uit vrije wil, niet omdat het moet.

Voor zover ik weet hoef je geen reden op te geven bij weigering, al zal een specialist ongetwijfeld met de patiënt hierover spreken.

Dat gebeurt ook al sowieso omwille van geloof.
Er zijn gelovigen die zeker weten dat hun God hen zal redden en bv. in het geval van katholieken (weet niet welke richting precies) is daar het geloof dat het lijden door God gewenst is en dus gedragen dient te worden. Zij mogen ook niet een einde aan het leven maken , dat ondraaglijk is door lijden aan een ziekte, euthanasie is onbespreekbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
-De vraag is niet of het mag, maar of het kan. Dus kan je een orgaan weigeren omdat je weet dat de donor een jood is of een Turk. Dat weet je niet dus kan het niet. Antwoord van tinus1969 is dus het juiste antwoord. Je hebt de vraag verkeerd om begrepen. Natuurlijk mag je altijd een donororgaan weigeren (omdat je geloof dat niet toe zou laten), maar als je een orgaan accepteert krijg je er geen A4'tje bij met de personalia en leefgewoontes van de donor, waarop je dan alsnog de keuze kan maken die de vrager bedoelt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nu lijkt je antwoord dus te zeggen dat je ronduit mag discrimineren en racistisch mag zijn bij het wel/niet ontvangen van een orgaan. Bijzonder vreemd dat je dus geplust wordt, maar die persoon zal de vraag ook niet begrepen hebben.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het lijkt me een prima antwoord. Omdat Jodokus zegt dat je een operatie altijd mag weigeren. Nergens zegt ze "je krijgt alle gegevens van de donor dus kan je weigeren als de afkomst van het orgaan je niet aan staat"
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In mijn ogen kunnen hier maar twee mogelijke antwoorden staan. Dat van (1.)tinus1969/Lies12 of het gefingeerde antwoord van (2.)jou, mij of gerardkl.

1. Kan niet want je weet het niet.
2. Kan want je krijgt die info. Of je kan van te voren een lijst invullen met no-go's (gerardkl). Dat je altijd mag weigeren is boven alle twijfel verheven en dus een onnodig antwoord of eerder onnodige informatie omdat dat niet de vraag is. Je kan niet op die specifieke gegevens weigeren, je kan hoogsten uit angst alles weigeren te ontvangen. (Althans zover ik weet niet, gerardkl beweert van wel, dus ik ben benieuwd naar zijn bron.) Er is geen situatie mogelijk zoals deze:
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dokter: Er ligt een donorhart voor u klaar!
Patient: Mooi, althans, de patiënt is toch geen he?
Dokter: [kijkt op een formulier] Nee, het is geen .
Patient: Of een ?
Dokter: [kijkt nogmaal] Ehh ja, dat wel.
Patient: Oh, laat dan maar.
Dokter: Dat is uw goed recht, uw kan/mag weigeren om allerlei redenen. (kijk nu naar de eerste zin van het antwoord) En dat is toch in mijn ogen wat de vrager bedoelde, en wat jodokus nu lijkt te bevestigen, die zegt een soort "ja" terwijl het antwoord keihard "nee" is. Maar het stomme is dat jodokus bovenstaande verhaal waarschijnlijk niet eens voor ogen heeft. Dat is het gevaar van niet direct antwoorden op de vraag.
Ja mag een donororgaan weigeren, natuurlijk. Als je geen orgaan wilt van een ander, dan krijg je dat niet. En als je geen orgaan wilt van een 'vreemde' of iemand waar je niets over weer (bijvoorbeeld om de redenen die je noemt) en het orgaan dat jij nodig hebt kan ook bij leven worden gedoneerd (bijvoorbeeld een nier of een gedeelte van de lever) dan kan het zijn dat iemand in je familie of vriendenkring bereid én in staat is (dus: het juiste bloed- en weefseltype heeft) om een orgaan te doneren bij leven. In dat geval zou het tot op zekere hoogte mogelijk zijn om te 'kiezen' van wie je een orgaan wilt ontvangen. Nu zeg ik 'tot op zekere hoogte', want afhankelijk van ook je eigen bloedgroep moet je al heel wat geluk moet hebben om überhaupt iemand in je omgeving te hebben die een exacte 'match' is, en dan moeten ze nog bereid zijn tot doneren ook. Maar goed, in theorie kan het.

Wat echter NIET kan, is een orgaan van een overleden - anonieme! - orgaandonor weigeren op grond van diens geloof of achtergrond. Die gegevens worden namelijk niet gedeeld. Nabestaanden van iemand die organen heeft afgestaan kunnen wel geanonimiseerde gegevens krijgen van de patiënten die een orgaan ontvangen hebben (bijvoorbeeld: een 33-jarige moeder van drie kinderen, een man van 52, etc.) en ook degene die een orgaan ontvangt zal hooguit dit soort gegevens (man/vrouw, leeftijd) te weten kunnen krijgen over zijn of haar (potentiële) donor.

Wat trouwens wél vaker voor zal komen, is dat een Jood of moslim geen hartklep zal willen ontvangen van een varken en dan zal kiezen voor een mechanisme hartklep. Dit is uiteraard gewoon mogelijk; je mag altijd een behandeling weigeren, ongeacht de reden. Als er dan een goed alternatief is dan zal dit aangeboden worden.