Mag je als bestuurder YouTube filmpjes kijken in de auto als je maar handsfree rijd?

Tot mijn grote verbazing zag ik daarnet op de A2 iemand rijden met zijn telefoon in de houder en die had YouTube aan staan.

Er zat verder niemand bij in de auto. De houder zat links op de voorruit gemonteerd dus het was echt alleen voor de bestuurder.
Mag dat?

7 jaar geleden
in: Wetgeving
16.6K
Amadea
7 jaar geleden
Nee, natuurlijk mag dat niet. Hoe kan je in zo'n situatie nou op het andere verkeer letten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@wimkees, juist en daarom hoeven alle handelingen die dat gedrag bemoeilijken en/of verhinderen niet apart genoemd te worden.
Ritsuka
7 jaar geleden
Lijkt mij ook een artikel 5, hiermee let je echt niet meer op de weg
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Amadea Ik ben het met je eens. Maar ik vraag het omdat ik geen wetsartikel kan vinden. Daaruit maak ik op dat het blijkbaar WEL mag, zolang je maar geen ongeluk of gevaarlijke situaties veroorzaakt. Krankzinnig natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je mag toch ook naar de radio luisteren, en je navigatiesysteem aan hebben?
Ik zeg niet dat het slim is om een film te kijken, en zou het zelf niet doen, maar niet mogen?????
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerVoldemort, er staat ook niet expliciet in de WvW dat men niet achterstevoren mag zitten achter het stuur. Artikel 5 van de Wvw is het kapstok artikel dat wordt gebruikt voor onwenselijke gedragingen in bepaalde situaties.

Antwoorden (1)

Er is geen apart wetsartikel dat dit verbiedt. Net zomin als rijdend neuspeuteren of roken verboden is. Iemand kan ook naar de routenavigatie kijken op zijn mobiel.

Als er aanleiding voor is, kan er wel een bekeuring volgen o.b.v. artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 wat luidt:

"Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Dat hangt dan van het oordeel van de politie af.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Computoon, neuspeuteren, roken en op de weg letten kan wel samen gaan. Maar een YouTube filmpje bekijken en gelijk in je spiegels kijken en op de weg op het andere verkeer letten lijkt mij een stuk moeilijker.
Computoon
7 jaar geleden
Toch denk ik, dat in het geval van roken de automobilist ook afgeleid wordt: pakje sigaretten tevoorschijn halen uit de broek- of jaszak, zo nodig nog openen, sigaret eruithalen, aansteken. Ik rook zelf niet maar je hebt toch minstens 1 hand en wat concentratie nodig om dat allemaal te doen terwijl je rijdt.
TurfGraver
7 jaar geleden
Scheren, make-up doen, navigatie voor de neus (of op een plek welk zicht verhinderd).
Ach ik komt ze dagelijks tegen, politie waarschijnlijk niet. :)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Idd ook roken leid af. Ik rook ook in de auto. (Ben toch de enige die erin rijd) Daarom leg ik altijd de sigaret klaar voordat ik ga rijden. Naast de aansteker in het vakje boven de radio. Pakken en aansteken. Geen geklooi met het pakje zoeken en vuur zoeken. En zelfs dan nog...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik eet wel eens een boterham in de auto. Die pak ik dan wel uit m'n brooddoos voor ik ga rijden, maar toch.. en een gesprek voeren met een passagier kan ook nogal afleiden. Of wat te denken van inderdaad de navigatie? Dan heb ik het nog niet eens over het instellen, maar mensen zijn soms echt secondenlang aan het turen naar dar schermpje, precies als ze een afslag/weefvakken/kruising naderen. En YouTube kijken.. ik vind het stom en zou het nooit doen, maar ik heb wel eens YouTube of andere filmpjes aanstaan terwijl ik kook of een computerspelletje doe. Dan luister ik vooral en kijk ik amper. Het hangt er een beetje vanaf hoe je kijkt.