Waar kun je opvragen/zien of je een OPENSTAANDE taakstraf hebt?

Vraag me dit af want ik weet dat het CJIB over boetes gaat maar wie gaat over de rest?

Toegevoegd na 1 minuut:
Wie registreert dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
erotisi
7 jaar geleden
Heb je daar geen brief over gekregen dan?
Erna55
7 jaar geleden
Een rechter legt een taakstraf op.
ronron1212
7 jaar geleden
Bij de reclassering wordt dit vastgelegd en ook in de gaten gehouden. De officier van justitie wordt door de reclassering op de hoogte gebracht van het wel of niet goed uitvoeren van de taakstraf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet ALLeen de rechter die een taakstraf op kan leggen, dat kan ook de Officier van Justitie via het OM.
Het OM kan voor een groot aantal veel voorkomende strafbare feiten de verdachte zelf via een speciale zitting een transactievoorstel doen, daar komt geen rechter aan te pas. De Officier van Justitie of een Parketsecretaris doet tijdens een dergelijke zitting een strafvoorstel. Dat is meestal een taakstraf. Bij een OTP-zitting voor minderjarigen (‘Oproep Ten Parkette'), max 60 uur
Bij een TOM-zitting voor meerderjarige (Taakstraf-zitting), max 120 uur/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het CJIB registreert alleen boetes, over de "rest" gaat de Raad voor de kinderbescherming of ''één van de drie Reclasseringsdiensten. Is afhankelijk van wat de "rest" inhoudt.

Antwoorden (1)

Een taakstraf voor jongeren bestaat uit een werkstraf (onbetaalde arbeid), leerstraf (een leerproject) of een combinatie hiervan.
De Raad voor de Kinderbescherming coördineert de taakstraf. De coördinator taakstraffen selecteert een opvoedkundig gezien passende taakstraf, zorgt ervoor dat de jongere de taakstraf kan uitvoeren, houdt toezicht op de uitvoering en informeert de officier van justitie over de afloop van de taakstraf.
Leerstraffen worden minder vaak opgelegd. Daarvoor in de plaats zijn bijzondere voorwaarden gekomen.

Op de uitvoering van werkstraffen voor volwassenen wordt toegezien door de Reclassering Nederland, de stichting Verslavingsreclassering en Jeugdzorg & Reclassering van het Leger des Heils. Reclasseringswerk is geen hulpverlening, men wordt gedwongen zich te melden bij de reclassering en zich te houden aan de afspraken. Reclasseringsbemoeienis is niet vrijblijvend, maar wordt afgedwongen door de overheid. Werkt men niet mee dan kan alsnog detentie volgen.

Wil je weten of er een taakstraf voor je open staat dan kun je informeren bij de Raad voor de Kinderbescherming, maar normaal is dat men allang contact opgenomen heeft met degene die een taak straf heeft.

Gaat het om een werkstraf voor volwassenen dan kun je informeren bij de Reclassering, maar ook hier geldt dat de Reclassering allang contact had opgenomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, heb echter Bedankt voor het antwoord heb ook al gezien dat het cjib hier over gaat. https://www.cjib.nl/?ig_url=https://faq.cjib.nl/?action=getSession&tpl=answer&clicktype=l&qid=173&aid=71&sekw=&repr=Welke+zaken+vallen+onder+justiti
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Rainday, Neen, het CJIB gaat niet over taakstraffen en werkstraffen, bemoeit zich niet met de uitvoering van de taakstraffen/werkstraffen en registreert geen taakstraffen en/of werkstraffen. Het CJIB is een agentschap van het ministerie van Veiligheid en Justitie en int verkeersboetes (geldbedragen) die de justitiële instanties aan burgers en bedrijven opleggen.
In het OOZ (Overzicht Openstaande Zaken) staan alleen alle justitiële zaken die, per kenteken of op naam, op dat moment nog niet betaald zijn.
Justitiële zaken zijn boetes die men, via het CJIB, aan de Staat moet betalen, zoals verkeersboetes of boetes die de rechter heeft opgelegd.