Wanneer kan je spreken van plagiaat?

Hallo

Ik heb een redelijk klein bedrijfje en ik ben bezig met een logo, ik vond een toepasselijke logo op het internet en ik heb deze lichtjes aangepast (het is een gespierd mannetje, ik heb de snor weggedaan en hem een sikje gegeven, ook heb ik de naam van het bedrijf op zijn borst gezet).

Nu vraag ik me af of je dit al plagiaat kan noemen.

Dank

7 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vónd een logo op het internet? Dat klinkt mij al heel vreemd in de oren. Over het algemeen ontwerp je een logo of laat je dat doen. Van wie is die afbeelding eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wel of geen plagiaat als je afbeeldingen van internet gebruikt, is behoorlijk ingewikkeld met vele misen en maren
Allereerst moet er sprake zijn of het logo dat u gebruikt beschermd wordt door het auteursrecht. Dat is niet altijd het geval.van auteursrecht op het logo dat u gebruikt, dat is niet altijd automatisch het geval. Uw logo moet een eigen oorspronkelijk karakter en een persoonlijke stempel dragen. Er moet ook sprake zijn van enige creativiteit.
Of er bij u sprake kan zijn van plagiaat kan alleen beoordeeld worden als beide afbeeldingen naast elkaar bekeken kunnen worden.
Alleen iemand die gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht, waaronder ook auteursrecht valt kan dit zinnig beoordelen.
dudemeister
7 jaar geleden
nou als je het Michelin mannetje aanpast naar jouw mannetje en je eigen otoband op de markt brengt zul je idd eens een belletje kunnen krijgen

Antwoorden (2)

Het ligt een beetje aan wat je er mee voor hebt, van wie het logo van origine is en in hoeverre jouw ontwerp voor hen een bedreiging of valse reclame zou kunnen zijn, maar als aantoonbaar of zeer aannemelijk is dat het ene ontwerp is gebruikt voor het ander, en beduidend meer dan slechts ter inspiratie, mag je spreken van plagiaat. En KUN je in theorie best wel problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sorry, Marleen, toen ik begon was er nog geen antwoord. Zo blijft er wel iets te kiezen voor vs. Het verwijderen van de snor en alleen een sikje plaatsen lijkt mij hiervandaan gezien ook niet genoeg.
Maar ik ken het merk niet waar de snorremans bij hoort.
Vaak staat op Internet onder de afbeeldingen:
Afbeeldingen kunnen auteursrechtelijk zijn beschermd.
https://www.google.nl/search?q=afbeeldingen+met+snor&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi-lYD2gbLPAhXEfhoKHcbqC2IQsAQIJA&biw=1375&bih=879#imgrc=v7khR1M1IKvsYM%3A
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
VS heeft het over 'een logo gevonden op internet'. Ik vroeg me ook al af of dat inderdaad een logo is (dan lijkt het me vrijwel zeker plagiaat) of dat het gaat om een vrij generieke afbeelding (dan is de vraag van wie de afbeelding is en of die auteursrechtelijk beschermd is). Maar ik begrijp al niet hoe je een logo 'vindt' in plaats van 'ontwerpt'.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Door op google te zoeken via afbeeldingen Logo
https://www.google.nl/search?q=logo%27s&client=firefox-b&biw=1375&bih=879&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&sqi=2&ved=0ahUKEwiMqJa-lLLPAhWmJMAKHfhcBCsQsAQIIg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, ik snap hoe je 'een' logo kunt vinden ;-). Maar niet dat je voor het verkrijgen van een EIGEN logo gaat zoeken internet. Die keren dat ik - zij het dan zijdelings - betrokken was bij het tot stand komen van een logo, was dat veel meer een creatief proces. Niet dat er altijd een kunstenaar of een ontwerp- of reclamebureau voor ingehuurd werd, maar toch was het altijd nadrukkelijk iets dat veel meer uit de eigen koker (ofwel van één van de betrokkenen de een idee had, of uit een gezamenlijke brainstorm) van iemand van het project/bedrijf kwam dan wat ik opmaak uit de beschrijving van VS.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een klein bedrijfje, moet misschien alles alleen regelen. (ZZP'er?)
Zoeken op Internet voor opdoen van ideeën begrijp ik voor 100%, want dat doe ik ook ::))
Er zijn creatieve mensen en mensen die een kei zijn in "namaken" en plotseling ideeën krijgen om het te veranderen of te verfraaien.
Moet men dit allemaal alleen doen dan komt er weinig inspiratie van buitenaf. Dat weet jij allemaal veel beter dan ik.
Gevaar voor plagiaat ligt inderdaad al snel op de loer.
Waarom snor weg en dan een "sikje". Misschien is een gespierde geit als logo de oplossing.
Wel of geen plagiaat als je afbeeldingen van internet gebruikt, is behoorlijk ingewikkeld met vele mitsen en maren
Allereerst moet er sprake zijn of het logo dat u gebruikt, beschermd wordt door het auteursrecht. Van auteursrecht op een logo dat u gebruikt (via internet), is het niet automatisch het geval.
Uw logo moet een eigen oorspronkelijk karakter en een persoonlijke stempel dragen. Er moet ook sprake zijn van enige creativiteit.
Of er bij u sprake kan zijn van plagiaat kan alleen beoordeeld worden als beide afbeeldingen naast elkaar bekeken kunnen worden.
Alleen iemand die gespecialiseerd is in intellectueel eigendomsrecht, waaronder ook auteursrecht valt kan dit zinnig beoordelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien gaat het via deze site makkelijker en veiliger
http://www.onlinelogomaken.com/