Iemand gaf me voorrang en werd toen van achter aangereden, ben ik schuldig?

Ik was op de fiets aan het oversteken en de auto gaf mij voorrang terwijl ik haaientanden had. Ik stond al stil dus voordat ik doorhad dat ik voorrang kreeg en weer opgestart was was het al te laat dus toen ik halverwege was werd de auto die mij voorrang gaf van achter aangereden door een vrachtwagen, maar uit een soort shock ben ik doorgefietst, dus ik weet niet hoe het afgelopen is. Nu vraag ik me af, ben ik schuldig? Ik had er natuurlijk geen rekening mee gehouden dat ik voorrang kreeg, maar abrupt remmen als er een vrachtwagen achter je zit lijkt mij ook niet erg slim..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
criseyde
7 jaar geleden
Volgens mij ben jij niet schuldig. Degene die achterop rijdt is in principe altijd de schuldige partij, omdat die voldoende afstand had moeten houden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op basis van jouw verhaal zou ik inschatten dat jij niet schuldig bent. Om meerdere redenen: 1) Er is sprake van omgekeerde bewijslast voor fietsers, d.w.z. dat een eventuele aanklager zal moeten bewijzen dat jij schuldig bent en de andere partijen niet (en dat is heel lastig tegenover een fietser, zeker als die fietser zelf niet betrokken is bij het ongeval). 2) Het is niet jouw schuld dat er een auto voor je stopte - jij was immers al gestopt en belemmerde de auto niet om verder te rijden, het was de keuze van de automobilist om daar te stoppen. 3) De vrachtwagenchauffeur had meer afstand moeten houden en moeten anticiperen - nou ben jij een kruisende fietser dus de vrachtwagenchauffeur had er sowieso al rekening mee moeten houden dat de auto voor je en/of hijzelf had moeten stoppen voor het geval dat jij onterecht voorrang zou nemen. Daarbij had de automobilist om allerlei andere redenen een noodstop kunnen hebben moeten maken, en ook daar had de vrachtwagenchauffeur gewoon op moeten kunnen reageren. Kortom, jouw verhaal horende is de vrachtwagenchauffeur degene die in de fout is gegaan. Hoe de betreffende verzekeringen het afhandelen hangt verder van de situatie, de schade en de onderhandelingen af, maar aangezien de vrachtwagenchauffeur een professionele bestuurder is met extra rijbewijzen en een gevaarlijker voertuig en hij bovendien gewoon zo had moeten rijden dat hij kon stoppen komt het er waarschijnlijk op neer dat een en ander het in zijn nadeel (of dat van zijn baas :) ) zal uitvallen. Er lijkt me, als jouw verhaal geheel klopt, geen enkele reden om aan te nemen dat jou ook maar het minste of geringste te verwijten valt. Je zou je eventueel even kunnen melden bij de politie als getuige van het ongeval. Dat je in eerste instantie in shock doorreed gebeurt heel vaak, daar zal niemand je op aankijken (als het tenminste net gebeurd is en niet drie weken geleden of zo), maar het is op zich wel zo netjes als je dat doet en misschien kun je een hoop geruzie en problemen bij de twee bestuurders in kwestie voorkomen. Let op 1: ik geef geen enkele garantie op waarheid van enige van deze uitspraken aangezien het natuurlijk eigenlijk gewoon gokwerk is op basis van incomplete informatie. Let op 2: als je minderjarig bent: overleg altijd eerst met je ouders!
Erna55
7 jaar geleden
Jij bent niet schuldig.
De automobilist heeft besloten om jou voorrang te geven. De vrachtwagen erachter heeft niet opgelet.
Jij hebt hier geen aandeel in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sad bunny Schuldvraag is niet van belang bij een ongeval met een "zwakke" verkeersdeelnemer, ook al is de "zwakke" verkeersdeelnemer schuldig, de verzekering van de automobilist moet betalen mits de automobilist kan aantonen dat de "zwakke" verkeersdeelnemer een grove fout heeft gemaakt en hij nimmer het ongeval had kunnen voorkomen of als er opzet in het spel is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@moriarty, jij bent niet schuldig. Het feit of jij wel of geen gebruik maakt van het vriendelijke gebaar dat jij voorrang krijgt heeft geen causaal verband met de aanrijding.
Causaal verband is oorzaak en gevolg. Het verband tussen twee gebeurtenissen.
De auto (nr1) stopt en de vrachtwagen (nr2) stopt niet (op tijd).

Antwoorden (2)

Je bent wellicht de aanleiding geweest, maar de OORZAAK is uiteindelijk de auto die achterop de andere ingereden is. Die had voldoende afstand moeten houden EN langzaam genoeg moeten rijden om ook tijdig te kunnen remmen.

Je had echter eventueel wel een belangrijke getuige kunnen zijn ; wat dat betreft is het jammer dat je bent doorgereden, want je had helderheid kunnen geven over at er precies was gebeurd. Maar schuld heb je hoe dan ook niet.

Overigens was het van die andere auto ook niet zo heel slim om je voorrang te geven. Wel heel lief bedoeld, ongetwijfeld, en ik heb de neiging ook wel eens fietsers voor te laten (vooral als het regent , en ik weet als fietser hoe vervelend dat kan zijn), maar voor de veiligheid is het beter als je je netjes aan de regels houdt, en dat soort dingen alleen doet als het kan. En met een vrachtauto op je kont kan het natuurlijk niet. Een automobilist hoort eigenlijk ook te weten dat een vrachtwagen niet zo snel kan remmen / reageren als een personenauto.

Desalniettemin is bij een kop-staart-botsing behoudens HEEL grote uitzonderingen (plotseling midden op je rem gaan staan bijvoorbeeld omdat je vindt dat iemand te dicht op je zit) de achteropkomende auto in principe altijd "fout". Omdat het hier een vrachtwagen betrof KAN het zijn dat de automobilist toch ook niet helemaal vrij uit gaat.

Maar jij wel.

Toegevoegd na 2 uur:
En wat ik vergeten ben maar meermaals terecht is opgemerkt : je kunt je bij de politie nog melden als getuige van het ongeval, voor het geval ze die zoeken. Dat zal altijd op prijs gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vrachtwagenchauffeur moet gewoon zodanig rijden dat ook als de automobilist voor het eerst in een automaat rijdt en de rem voor de koppeling aanziet (been there, done that) waardoor hij een noodstop maakt die absoluut niet valt te anticiperen, hij nog steeds op tijd kan remmen. Zeker in de stad en al helemaal bij kruispunten in de buurt. Op snelwegen met in- en uitvoegstroken, dáár is het een ander verhaal met al die luxewagen-bestuurders die zich er als een soort sluipwespen tussendoor duwen, maar in de stad (althans in Amsterdam) heb je als beroepschauffeur van een zwaar voertuig van een speciale rijvaardigheidscategorie echt serieus iets uit te leggen als je 'm niet op tijd stil kreeg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, maar ik weet ook dat er uitzonderingen KUNNEN zijn. Maar voor vraagsteller maakt dat niets uit eigenlijk. Die heeft vooral geluk gehad dat de vrachtwagen niet volbeladen VEEL te snel reed, en de auto over haar heen had kunnen drukken.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op grond van wet- en regelgeving is degene die de verkeersregels overtreedt en daarmee een aanrijding veroorzaakt, verplicht om de schade te vergoeden. Aansprakelijkheid bij een kop-staartbotsing is meestal de achteroprijder wegens onvoldoende afstand houden tot zijn voorganger. Aangezien een kop-staartbotsing diverse oorzaken kan hebben, wordt meestal per geval uitgezocht waar de aansprakelijkheid ligt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marleen, de fietser is verplicht zich te melden. Hij is mede door zijn gedrag betrokken bij een ongeval waarbij schade is.
Nee, jij bent misschien wel (deels) de veroorzaker van het ongeval, maar jij bent niet aansprakelijk.

De vrachtauto die achter op de personenauto is gereden is aansprakelijk. Hij had namelijk voldoende afstand moeten houden.
Er kan namelijk altijd plots geremd moeten worden, b.v. voor een overstekend kind of een dier.

Je bent wél een getuige van het ongeval !
Het is voor de chauffeurs van de auto en de vrachtauto wellicht wel prettig als je je even meldt. Dat kan via 0900-8844.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De fietser is zelf geen veroorzaker, ook niet deels) dat is de vrachtwagen.
+ Wel een goede tip even melden als getuige.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@JoanDArc
De fietser is geen veroorzaker in juridische zin, maar zijn fout door geen voorrang te verlenen is wel de start van een reeks gebeurtenissen geweest die uiteindelijk tot een ongeluk hebben geleid. Dat bedoel ik met het zijn van de veroorzaker. Immers had hij wél voorrang verleend, dan was het hele ongeluk niet gebeurd. Datzelfde kan overigens gezegd worden van het onvoldoende afstand houden van de vrachtwagenchauffeur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewo enz. ik begrijp dat het niet om geen voorrang verlenen gaat, maar dat de fietser voorrang kreeg. Wat je krijgt mag je houden ::))
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewieze enz. ik zie iets over het hoofd.
Moeilijk verhaal.
De geschetste situatie is:
"Ik was op de fiets aan het oversteken en de auto gaf mij voorrang terwijl ik haaientanden had. Ik stond al stil dus voordat ik doorhad dat ik voorrang kreeg enz enz. De vragensteller moet de situatie nog maar een goed weergeven:
ik was aan het oversteken en de auto gaf mij voorrang.
Als dat de situatie is dan lijkt het erop dat de automobilist voorrang gaf om het leven van de fietser te redden. Tsja dan.... Gelukkig maar dat de auto remde.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, het was een doorgaande weg, ik stond al stil op z'n soort eilandje in het midden, aangezien ik geen voorrang had, zodat de auto door kon rijden, pas toen remde de auto om mij voorrang te geven, toen ik halverwege/bijna aan de overkant was werd de auto van achter door de vrachtwagen aangereden omdat hij zo abrupt stopte. Dus in geen enkele seconde stopte de auto omdat ik (te) gevaarlijk de weg overstak.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
In dat geval heb je helemaal niets fout gedaan, en ben dus zeker niet schuldig !