Moet je je identificeren als je een agent een mierenneuker noemt?

Hallo mensen, ik was vandaag op de kermis en er kwamen twee agenten langs, dus ik zeg zo hoii, agentenn! Dus ze negeren lopen verder en ik schreeuw wanneer ze 20 meter verderop lopen: 'mierenneukers'. Het is totslot wel mijn mening.. Dus ze komen richting mijn kant op en een agent geeft een duw aan mij, ze komen dreigend om me heen staan en zeggen het volgende: 'wil jij je grote kanker muil dicht houden'. Vervolgens moest ik me identificeren maar ik had geen id kaart bij me dus moest ik mee naar bureau, is mijn id kaart uiteindelijk gehaald en ben ik vrij gelaten, maar met een boete van 90€. Je hebt een vrijheid van meningsuiting toch? En mag de politie jou zo aanpakken en met zo'n taalgebruik aanspreken? Ik pik dit echter niet en ben niet van plan die boete zomaar te gaan betalen. Wat is het beste om te doen? Weten jullie raad? Dankjullie wel

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus jij vind je jijzelf wel grof taalgebruik mag hebben maar de politie niet?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@daphne91: Precies..! Soms moet je mensen in hun eigen taal aanspreken om tot ze door te dringen. Die taal verstaan ze wel
Ritsuka
7 jaar geleden
Een agent in functie uitschelden mag niet. De reactie van de agenten was niet echt gepast, maar je moet niet zomaar ruzie gaan zoeken op straat.
paulus811
7 jaar geleden
Ik geloof echt niet dat een agent het woord 'kanker' in de mond neemt. Dat is erbij verzonnen om het verhaal aan te dikken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mierenneuker en kankermuil staat in geen verhouding naar mijn inzicht.
TurfGraver
7 jaar geleden
Ha ha haaa Grote ... uithangen en nu een boete voor geen ID kunnen tonen.
(Die moet je kunnen tonen, zeker als je 'overlast' veroorzaakt, dus boete is terecht)
Dat was een makkelijke voor hun. :X
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik geloof er echt geen ene moet van dat een agent letterlijk tegen jou zegt: 'Wil jij je grote kanker muil dicht houden'. Geen haar op mijn hoofd die dat gelooft.
Ik merk al aan jou manier van reageren en gedragingen tegenover gezaghebbers, dat je zelf het probleem bent en niet de agenten. Waarom zo een grote mond en doe je niet gelijk gewoon wat de agenten je vragen? Wat is daar nou zo moeilijk aan? Gewoon tot 10 tellen en doorlopen, wie aandacht vraagt zal aandacht krijgen. Ik heb het idee dat jij wel vaker "problemen" met de politie gaat krijgen. Noem het een onderbuik gevoel...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik merk al aan jou manier van reageren en gedragingen tegenover gezaghebbers, Wellicht dat ik iets gemist heb, maar er is exact 1 gedraging beschreven/reactie beschreven?!
ronron1212
7 jaar geleden
MrTomaat geen draag plicht houd niet in dat je het niet bij je moet hebben
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-is-de-identificatieplicht
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat staat los van de vraag. De vraag is of de politie reden genoeg had om er naar te vragen. Als dat niet het geval is hoef je ook niet je ID te tonen.
ronron1212
7 jaar geleden
Waarom zou er geen reden zijn hij trekt zelf de aandacht. Genoeg reden om eens te vragen wie hij is.
TurfGraver
7 jaar geleden
Als zijn opmerking 20 meter verder te horen is geef ik de agent gelijk.
Overlast. Bijdehand zijn, boete krijgen, en dan ook nog voor laten komen. Doe maar. Je gaat op deze manier nog veel vervelend dingen meemaken in je leven vs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tjongejonge, waarom je überhaupt agenten gaat uitschelden en vervolgens hier gaat lopen janken over de gevolgen.
Misschien denk je de volgende keer na voordat je je grote *******mond weer eens opentrekt. Jammer dat je je ID niet bij je had, een boete voor het beledigen van een agent zijn nog hoger! Ik haat politieagenten, loop met een grote boog om ze heen, zelfs als ze me ooit op hun manier moeten "helpen". (Walgelijke types zijn het), maar ik ben niet zo dom om ze achterna te schreewen.
ronron1212
7 jaar geleden
Kris10 wat is er zo walgelijk aan ze=
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Pff.. ik vind dat altijd zó irritant, mensen die schermen met "vrijheid van meningsuiting" en denken dat dat betekent dat ze zomaar alles mogen roepen. T is toch echt niet zo moeilijk: je vrijheid houdt op waar je de wet overtreedt. Daarbij: "mierenneuker" is geen mening. Als je je vrijheid van meningsuiting wilt uitoefenen, moet je toch in elk geval eerst een mening ontwikkelen. (En nee, een uitroep naar een paar agenten op straat is niet hetzelfde als in een uitgebreid gesprek over je uit elkaar vallende auto met bijbehorende boetes vragen of die ene boete voor de kleinste van al die overtredingen "niet een klein beetje mierenneukerig is". Dán ventileer je je mening. Als je ze zoiets naroept, is je enige doel belediging. Je bent er nog goed vanaf gekomen.) @Ron: waarschijnlijk het feit dat ze hun werk doen en voor een relatief laag salaris allerlei risico's lopen terwijl ze zich elke dag weer in dienst stellen van de samenleving? Zoiets, Kirs10?
ronron1212
7 jaar geleden
@Lies12 jammer dat mensen zo over deze groep mensen denken. Zwaar werk en inderdaad onderbetaald.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ozcan, je vraag is: "Wat is het beste om te doen? Weten jullie raad?" Het allerbeste wat je kunt doen is heel rap de boete betalen en verder altijd tegen oom agent de mond houden of beleefd antwoord geven.
Vooral geen verklaringen afleggen die je niet hard kunt maken of uit de duim komen.
Als je het voor laat komen zul je waarschijnlijk geen rechter treffen die gelooft dat de agenten gezegd hebben wat jij beweert.
Ik zeker niet.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Haha mierenneuker. Ga je nu echt mierenneuken omdat je een terechte boete moet betalen? Je gaat nog een zwaar leven krijgen zo.
paulus811
7 jaar geleden
Kirs10, wat is er zo walgelijk aan ze? Waarom haat je ze? Daar zeg je nogal wat. Bedenkt je eens hoe Nederland eruit zou zien zonder hen voordat je dit soort domme uitspraken doet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haat is idd een behoorlijk sterk woord....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet niet precies hoe oud je bent...16, 17? Tja, dan ben je nog een snotneus die moet leren van zijn onnozele puberende gedrag en denk je dat wij je verhaal geloven dat de agent dat woordgebruik hanteerde...echt niet! Grow up!!
Mocht je ouder zijn, zou ik heel rap een cursus sociale vaardigheden gaan volgen, anders kom je vast nog veel vaker en ernstiger in de problemen.
Hoewel ik het ook niet altijd eens ben met oom agent...mij altijd maar voorbij rijden zonder sirene ver over de max. snelheid...is het gros van de agenten helaas overgeleverd aan de grillen van de 'baas'. Bonnen schrijven is echt niet de keuze van de agent zelf....die ook liever echte boeven vangt. Maar zijn/haar tijd verdoen met gastjes als jij kost ons als belastingbetaler ook geld!
Daarnaast is het respectvol handelen naar mensen die hun beroep uitoefenen, hetzij als ambulancemedewerker, agent of wat..iets wat we in deze maatschappij gewoon ernstig moeten bewaken!. De gewone agent doet wel werk waar wij als samenleving doorgaans plezier van hebben...tegen een niet al te best salaris!!
Dus die boete van jou? DIK verdiend! en ga je gauw een potje rotschamen dat je hier zit te neuzelen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Draai de situatie eens om je wordt tijdens je werk zomaar uit het niets uitgescholden en het is je werk de orde te handhaven . Dan denk je hè die persoon is gek //bezig \ dronken of onder invloed of wil wat negatieve aandacht . In Nederland kom je er nog goed van af doe het eens op het rode plein of in een .....land dan moet je het natuurlijk of wel in het Russisch of ? kunnen zeggen . Ik raad je aan als je echt een held wil zijn dat eens uit te proberen ik beloof je dat je dan de huidige boete niet meer hoeft te betalen en veel spanning en sensatie gaat beleven . Betaal die boete je hebt je aandacht momentje gehad
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is nog een flink verschil tussen je mening verkondigen en iemand uitschelden. Overigens weet ik in zeker een geval dat iemand er mee weg kwam door de agent te vertellen dat hij hem een enorme lul vond. In dit geval beschikte de rechter dat hij zijn mening verkondigde (en kon uitleggen waarom hij die mening had) en daarmee niet strafbaar was (al is dit inmiddels wel al lang geleden). Had hij gezegd "U bent een lul" dan was het weer wel strafbaar geweest. Ik denk niet dat je er hier onderuit gaat komen. Er wordt terecht harder opgetreden tegen dit soort dingen en hoewel het een dun lijntje kan zijn tussen vrijheid van meningsuiting en belediging, ben je hier toch echt over de grens heen gegaan.

Antwoorden (2)

Je bent verplicht id mee te hebben dus boete is terecht.
Mierenneukers roepen is een belediging geen mening.
Als je had geroepen : ik vind jullie mierenneukers dan was het een mening geweest.
Jij wou bijdehand en stoer doen dat heb je verloren dus gewoon betalen.
En over hun taalgebruik dat word hun woord tegen het jouwe en dat verlies je altijd
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vette +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niks op aan te merken. +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Toch wel. De eerste zin is onjuist, je hebt in Nederland een toonplicht geen draagplicht.
https://www.security.nl/posting/35678/%22Nederlander+hoeft+geen+ID-kaart+bij+zich+te+dragen%22 Zin 2 ook.
De Hoge Raad beschouwt het woord 'mierenneuker' in het algemeen niet als beledigend.
http://www.nu.nl/binnenland/2810911/agent-uitmaken-mierenneuker-mag.html Wat op zich perspectief biedt voor de vrager. Een min dus van deze mierenneuker (wat ik ook nooit als een belediging zie).
erotisi
7 jaar geleden
Een agent voor mierenneuker uitmaken mag inderdaad niet altijd. Vorig jaar oordeelde de Hoge Raad in een geval dat het niet strafbaar is om een agent mierenneuker te noemen en dat dit per geval moet worden bekeken. In een andere zaak oordeelt de Hoge Raad nu dat terecht een boete van 250 euro is opgelegd, meldt persbureau Novum. " Omdat er meer jongeren op de controleplaats stonden voelden de agenten zich in hun goede naam en eer aangetast en hielden ze de man aan voor belediging van een ambtenaar in functie."
https://www.nrc.nl/nieuws/2013/12/17/je-mag-een-agent-niet-altijd-mierenneuker-noemen-a1428765
Of ic dat ook strafbaar is vind ik toch wel twijfelachtig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In principe kan de vraag alleen beantwoord op het feit, handelde de politie wel of niet terecht toen deze aan de vrager vroeg zich te legitimeren. Het niet bij je hebben is echt de verkeerde invalshoek voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Tomaat: normaal gezien zou ik 'mierenneuker' niet als belediging zien. Ik ben zelf een mierenneuker als het - bijvoorbeeld - op taal aankomt en heb er geen enkel probleem mee als anderen me zo noemen. Maar als iemand zonder enige aanleiding een paar agenten het woord "mierenneukers" naroept, vind ik dat heel iets anders. Er is niets aan vooraf gegaan, dus iemand doet een algemene uitroep en aangezien er geen specifieke acties aan vooraf zijn gegaan waar dit 'mierenneuken' op zou slaan, zou hij daarmee kunnen bedoelen dat hij het werk van de politie in het algemeen (dus het dienen van de samenleving en handhaven van allerlei regels die we samen hebben afgesproken) als "mierenneukerij" ziet. Dát vind ik wel een belediging. En getuigen van een gebrek aan inzicht, maar dat is niet strafbaar. Daarbij: welk ander doel heeft iemand met het doen van zo'n uitroep dan het uitschelden/beledigen, verstoren van de orde of het op wat voor manier dan ook uit de tent lokken van de agenten? Ik vind het een terechte boete. Als de agenten inderdaad de hier genoemde bewoordingen hebben gebruikt dan is dat uiteraard zeer kwalijk, maar ik vraag me toch ernstig af of dat wel een letterlijk citaat is.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Gevoelsmatig vind ik inderdaad het geval dat iemand tegen een agent zegt dat hij een mierenneuker is, nadat hij een blikje bier moest inleveren, wel wat anders liggen dan iemand die -voor zover ik dat het het relaas kan opmaken- _zonder enige directe aanleiding_ mierenneuker roept tegen de agenten. Dat kan in mijn ogen toch haast niet anders worden uitgelegd dan doelbewuste belediging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal de geschiedenis van de bierblikjes en de mierenneuker in chronologische volgorde schrijven.
Ik laat een paar Hoger Beroep Zaken en in Cassatieprocedures weg, het begin en het einde is het belangrijkst. De zaak “mierenneuker begon in 2010 en eindigde na diverse Hoger Beroep Zaken en in Cassatiezaken uiteindelijk op 10 februari 2015 met de uitspraak dat het beroep is verworpen. 25 februari 2010 - mierenneuker in Enschede - Politierechter te Almelo spreekt “strafbaar” uit. 8 mei 2012 Hoge Raad (Middel van Cassatie) - Uitspraak: het middel is gegrond.
De Hoge Raad vernietigt de bestreden uitspraak; de bestreden uitspraak is in dit opzicht ontoereikend gemotiveerd en verwijst de zaak terug naar het Gerechtshof te Arnhem, opdat de zaak op het bestaande hoger beroep opnieuw wordt berecht en afgedaan.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2012:BV9188 25 februari 2014 Hoger Beroep Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden stelt het strafbaar 10 februari 2015 Hoge Raad (Middel van Cassatie) te Arnhem
Het oordeel van het Hof dat die uitlating in deze context de strekking had de agent in zijn eer en goede naam aan te tasten is NIET ontoereikend gemotiveerd. Het middel faalt. De Hoge Raad verwerpt het Beroep.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2015:274 De uitspraak van de Hoge Raad is definitief.
In het openbaar uitgesproken op 10 februari 2015 en gepubliceerd op 12 februari 2015. Dit was het einde van de langlopende kwestie "bierblik- jij bent een mierenneuker" waarbij dus toereikend is gemotiveerd (niet ontoereikend) dat de kwalificatie die men de ambtenaar in functie gaf in deze context wel degelijk beledigend bedoeld is.
Het maakt niet uit of het gaat om breezersl.., pekelh..r, klapk.. (etiketten voor vrouwelijke agenten) of huzarenhoop, het gaat om de bedoeling.
Op behoorlijke afstand in het openbaar tegen politieagenten mierenn enz schreeuwen, is meestal niet complimenteus bedoeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Haal binnenkort mijn antwoord weg.
Ja, je moet je identificeren. je was namelijk verdacht van een strafbaar feit , het beledigen van een ambtenaar in functie.

Vrijheid van meningsuiting geeft veel misverstanden. Er is namelijk (zeker in nederland) geen onbeperkte vrijheid van meningsuiting. Integendeel; smaad, laster, belediging van ambtenaar in functie etc zijn expliciet verboden.

Je komt er genadig af, want nu heb je alleen boete voor 'geen ID'; de boete voor 'belediging ambtenaar in functie' is veel hoger (kan zomaar op oplopen tot 1000 euro). Accepteer dat je geluk hebt gehad, door stilletjes de boete te betalen; als je die aanvecht loop je het risico alsnog voor het andere vervolgd te worden.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ er was een aanleiding voor de agenten om naar de ID-kaart te vragen. VS schreeuwt over een flinke afstand, zonder enige aanleiding, een niet direct vleiende opmerking.
Er ontstaat een onprettige situatie, die zeker tijdens evenementen vermeden moet worden.
Geen ID, dus mee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@tinus1969, Of hij er genadig vanaf komt is nog maar de vraag. Vragensteller hoeft er nog niet zo zeker van te zijn dat zijn schreeuw een stille dood sterft.
De boete voor het niet op eerste verzoek tonen van het identiteitsbewijs is € 90,--. Dat kan iedere politieagent gelijk vertellen. Voor belediging van een ambtenaar in functie wordt doorgaans een geldboete in het kader van een strafbeschikking opgelegd en tegenwoordig gedacht worden in de richting van € 500,00 - € 1000.-- . Afhankelijk van het gedrag van de persoon bij de vraag naar de ID-kaart en waar en hoe het scheldwoord is gebruikt bepaalt de rechter de hoogte van de boete. Er kan een geldboete in het kader van een strafbeschikking worden opgelegd. Men moet denken aan een geldboete richting ongeveer € 500,00 - € 1000,--.
Het is gisteren gebeurd, dus wat niet is kan nog komen. Die strafbeschikking kan nog apart komen.
Edraket
7 jaar geleden
Laten we het hopen