Mag een caissière gegevens van mijn legitimatiebewijs op schrijven?

Bij onze lokale supermarkt hebben zij de regel dat wanneer iemand boven de 25 is maar toch om legitimatie wordt gevraagd, zij o.a. geboortedata van diegene moeten opschrijven. Zelf vond ik dit een erg rare gang van zaken en ook inbreuk op mijn privacy. De caissière geeft aan dat enkel de geboortedatum wordt opgeschreven, echter kan ik niet zien of dit daadwerkelijk zo is.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat mag ze doen. Ik denk echter dat je bedoelt, moet ik accepteren dat zij dat doet als ik dat niet wil. En dat hoeft niet, je hoeft haar niet eens je legitimatiebewijs te laten zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt, dit hoeft je niet te laten zien, echter als je het niet laat zien is er een grote kans dat je het niet meekrijgt.
Toch zou ik vragen waarom ze de gegevens opschrijven, doen ze dit echt in een boekje of op het computerscherm?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computerscherm, zij geven zelf aan dat de supermarkt de regel hanteert dat wanneer iemand verkeerd is ingeschat en toch boven de 25 blijkt te zijn, zij de geboortedatum moeten noteren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is geen wet, maar een door de supermarkt zelfverzonnen protocol. In principe kan je natuurlijk even vragen of je mee mag kijken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de caissière je hele paspoort over gaat zitten tikken. geboortedatum is 6 tikken xx-xx-xx. Overigens heeft de caissiere al gezien dat jij 18+ bent. Dus er is geen reden om de drank niet mee te geven.
Nee, dat mag alleen met jouw toestemming.
Er is sprake van een dataverzameling op grond van Wet Beschermign Persoonsgegevens. Die wet geeft jou het recht te eisen dat jouw persoonlijke gegevens uit de dataverzameling worden verwijderd.
tinus1969
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Wet Bescherming Persoonsgegevens verstaat onder persoonsgegevens het volgende: ''persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon'' - Een geboortedatum is (in principe) niet identificeerbaar aan een persoon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@DamianHelper:
Ook niet in combinatie met de camerabeelden die in de supermarkt (ongetwijfeld) gemaakt zijn?
Tijd van invoeren zijn vast ook automatisch in een of ander log opgeslagen en tijdstip staat ook op de beelden vermeld.
tinus1969
7 jaar geleden
@DamianHelper; Een geboortedatum is juist hét voorbeeld van een persoonsgegeven. Sterker nog, voor de komst van sofi/BSN-nummer was naam+geboortedatum+geboorteplaats dé (enige) manier om een persoon uniek te identificeren.