Het CBR heeft drie cursussen waarvan twee alcoholgerelateerde..

KORTE CURSUS OVER ALCOHOL EN VERKEER

"Voor wie?

    Beginnend bestuurder: aangehouden met een alcoholgehalte vanaf 220 tot 350 ug/l (0,5 ‰ tot 0,8 ‰).
    Ervaren bestuurder: aangehouden met een alcoholgehalte vanaf 350 tot 435 ug/l (0,8 ‰ tot 1,0 ‰).

Hoe lang?

    2 ochtenden of 2 middagen
    met 1 week ertussen

Wat houdt de cursus in?

    U leert wat de risico’s zijn van alcoholgebruik in het verkeer
    U leert om niet meer met alcohol op te gaan rijden
    U wisselt ervaringen uit met andere cursisten
    U voert opdrachten uit, thuis en op de cursus

Officiële naam Lichte Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer."

Toegevoegd na 1 minuut:
CURSUS OVER ALCOHOL EN VERKEER

"Beginnend bestuurder: aangehouden met een alcoholgehalte vanaf 350 tot 570 ug/l (van 0,8 ‰ tot 1,3 ‰).
    Ervaren bestuurder: aangehouden met een alcoholgehalte vanaf 435 tot 785 ug/l (van 1,0 ‰ tot 1,8 ‰).
    Beginnend bestuurder, in de laatste 5 jaar minstens 2 keer aangehouden met alcohol op, waarvan minstens 1 keer met een gehalte van 88 µg/l (0,2‰) of meer. Of waarbij minstens 1 keer is geweigerd mee te werken aan een alcoholcontrole.
    Ervaren bestuurder, in de laatste 5 jaar minstens 2 keer aangehouden met alcohol op, waarvan minstens 1 keer met een gehalte van 220 µg/l (0,5‰). Of waarbij minstens 1 keer is geweigerd mee te werken aan een alcoholcontrole.
    Ervaren of beginnend bestuurder: geweigerd mee te werken aan een alcoholcontrole.

Hoe lang?

    1 hele dag en 2 dagdelen
    persoonlijk nagesprek van een uur met trainer
    verspreid over 7 weken

Wat houdt de cursus in?

    U leert wat de risico’s zijn van alcoholgebruik in het verkeer
    U leert om niet meer met alcohol op te gaan rijden
    U wisselt ervaringen uit met andere cursisten
    U voert opdrachten uit, thuis en op de cursus

Officiële naam Educatieve Maatregel Alcohol en verkeer (EMA)"

Toegevoegd na 4 minuten:
"Cursuskosten in 2016

    korte cursus alcohol en verkeer: € 220,00 cursuskosten, en € 342,00 opleggingskosten
    cursus alcohol en verkeer: € 552,00 cursuskosten, en € 342,00 opleggingskosten
    cursus verantwoord rijgedrag: € 732,00 cursuskosten, en € 342,00 opleggingskosten."

.

De cursus wordt groepsgewijs gegeven (8-12 personen per groep).

Toegevoegd na 38 minuten:
Zie de tweede bron voor een verslag van een jounalist die zo'n cursus eens bijwoonde.
Computoon
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Prima antwoord en bedankt voor die extra link van dat verhaal van de journalist. Ik vraag me af of die cursus echt werkt.
Computoon
7 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen alleen naar zo'n cursus gaan omdat ze anders hun rijbewijs kwijtraken en niet omdat ze een bepaalde informatiebehoefte hebben. Bij mensen die hun verstand niet willen gebruiken, helpt alleen het definitief innemen van het rijbewijs, denk ik. Het is net als met een "stoppen met roken"-cursus: als de wil om te stoppen niet aanwezig is, dringt de informatie niet door.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Dat gevoel heb ik dus ook.