hoe lang duurt het voor een nieuwe wet wordt ingevoerd?

ik vraag me af hoe lang het duurt voor een nieuwe wet effectief wordt ingevoerd (in België) (wetsvoorstel -> behandel -> goedkeuring koning)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (1)

In België wordt met de term wetsvoorstel de akte aangeduid waarbij een lid van het federaal parlement een bepaalde tekst voorlegt ter stemming, met de bedoeling om het wet te laten worden. Het Federaal Parlement of Belgische Parlement of Wetgevende Kamers is de nationale volksvertegenwoordiging van België.

De parlementsleden kunnen een initiatief indienen - “wetsvoorstel”.
Als de Koning (lees regering, de ministerraad) een initiatief indient heet het “wetsontwerp”. Dit wordt ingediend, samen met het advies van de Raad van State.
De Raad van State geeft soms juridische informatie over wetsontwerpen maar altijd over wetsvoorstellen..
Daarna wordt een wet besproken in de commissies van Kamer en/of Senaat. Hier kunnen de leden van de commissie of de Koning (de regering) wijzigingen aanbrengen, amendementen formuleren. In deze commissie wordt dan gestemd. Hierna wordt de wet besproken in het hele parlement (plenaire vergadering).
Ook nu kunnen er weer amendementen ingediend worden. Daarna kan er gestemd worden door het parlement.
Als de Senaat bevoegd is, kan de tekst ook naar de Senaat gaan. Deze tekst kan dan met wijzigingen terugkomen naar de Kamer waar er weer gestemd en/of veranderd kan worden (indien wijzigingen, gaat ze weer terug naar de Senaat).

Tot slot moet de Koning de wet bekrachtigen door zijn handtekening te zetten en de verantwoordelijke Minister moet medeondertekenen.
De bekrachtiging gaat gepaard met de afkondiging door de Koning, le Roi sanctionne et promulgue les lois. (artikel 109 van de Belgische Grondwet).
De Koning moet de wet daarna bekend maken (uitvoerende macht) waarna de wet in het Belgisch staatsblad (moniteur belge) wordt gepubliceerd.
De wet treedt in werking de 10de dag na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, behalve wanneer de wet zelf een andere datum van inwerkingtreding bepaalt.

Over de duur van een wetgevingsproces valt weinig te zeggen. Het hangt sterk af van het type wet en hoeveel formele stappen er genomen moeten worden. Hoe lang de parlementaire behandeling duurt, dit kan een jaar maar ook meerdere jaren duren.
Na goedkeuring door de Senaat duurt het nog minstens een maand voordat de wet het in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd.