Mag een werkgever een onvenredig groot deel van de (ongunstige) late diensten aan één persoon toebedelen ?

2 Collega's zitten (samen met anderen) in één team dat gezamenlijk bepaalde openingstijden 'open' moet zijn.

Eén van de teamleden werkte in het oude rooster wekelijks een half uur teveel en een ander een half uur te weinig. Dat gaf voor de werkgever wat problemen met de compensatieuren.

Om dat op te lossen worden de diensten herverdeeld. De ene collega krijgt nu van elke 7 diensten 5 (ongunstige) late diensten toebedeeld, en de andere krijgt alleen maar (gunstige) vroege diensten.

Aan de roosters van de overige collega's wordt niets gewijzigd.

Is het toegestaan dat een werkgever die ene collega met zoveel late diensten belast en daarbij impliciet die andere collega totaal ontlast wordt.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee of het mag. Een werkgever bepaald natuurlijk wat er gebeurt, maar er zijn wel regels van toepassing. Nu lijkt er toch sterk op dat de werkgever de ene collega bevoordeelt en daarmee de andere weg probeert te 'werken'. Iemand wegpesten wordt dit ook wel genoemd, het zo onaangenaam maken voor iemand dat hij/zij uiteindelijk zelf opstapt... Wat daartegen kan werken is een goedwerkende Ondernemingsraad [OR] of een uiteraard eerder gesloten jaarcontract of vast contract, met daarin de juiste uren/rooster afspraken/verplichtingen. N.B. Vaak doen werkgevers maar ..wat ze willen.. en komen er mee weg omdat de werknemer niet weet wat te doen. Wat de werknemer nu zou kunnen doen is naar een sociaal raadsman gaan voor advies of naar het Juridisch loket. Ook online kunnen deze gegevens verstrekt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het kan best, dat die ene collega, die de gunstige vroege uren draait, dit vanwege gezondheidsredenen doet. Dat zijn medische gegevens die jij dan niet hebt en ook niet mag krijgen. De werkgever mag dan niet eens de uren anders verdelen.
Wat let je om het je werkgever gewoon te vragen waarom hij dit zo doet. Er zal vast een goede reden voor zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@vraagstelling
Dat is gevraagd. Er zijn geen medische redenen.
Poet
7 jaar geleden
De anderen doen er goed aan om te melden dat zij het graag anders zien.

Antwoorden (2)

Ja dit mag.

De baas is er verantwoordelijk voor dat het bedrijf op de juiste tijden geopend is en dat de werknemers het juiste aantal uren werkt volgens contract / uitbetaling.

Echter om dit te bepalen zonder enig overleg met de betrokkenen is geen toonbeeld van goed werkgeverschap.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er geen enkele medische reden is, zoals hierboven bij de reacties staat, mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En waar is dat bepaald?
Zonder een exact inzicht te hebben in het dienstrooster en de gewerkte uren kan hier alleen maar in het algemeen op geantwoord worden: ja het mag, mits het niet strijdig is met de arbeidstijdenwet, niet strijdig is met de CAO en niet strijdig is met de arbeidsovereenkomst.

Voor wat betreft de arbeidstijdenwet gaat het voornamelijk om het totaal aantal gewerkte uren, dat mag niet boven een maximum uitkomen. Dat maximum is vrij hoog, als je onder de 48 uur per week uit komt zit je normaal gesproken wel goed. Maar er staan ook bepalingen in voor minimale rusttijd na een nachtdienst, je moet dan minstens 14 uur rust hebben. Zie hiervoor https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/documenten/brochures/2011/04/29/de-arbeidstijdenwet-nederlands.

De CAO: die zal je zelf op moeten zoeken, je hebt niet vermeld welke CAO het over gaat.
Voor wat betreft de arbeidsovereenkomst zal je ook in je eigen administratie moeten duiken. Kijk hierin vooral naar het aantal uren waarvoor je een contract hebt en wat er in staat over het werkrooster.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je vergeet er een in de eerste opsomming, niet in strijd met goed werkgeverschap.