Hoe kom ik te weten of een zorginstelling onder de WGBO of WBP valt?

Sommige zorginstellingen vallen onder WBP, denk hierbij aan een RIBW. Ik zoek van een bepaalde instelling onder welke wetgeving deze valt, waarbij ik het niet geheel duidelijk vind waar ik de instelling onder moet plaatsen.
Ik wil graag weten welke mogelijkheden ik na 6 jaar heb tot het inzien van mijn dossier. Gezien de werkwijze van desbetreffende instelling en persoonlijke ervaringen wil ik hen liever niet direct benaderen alvorens ik duidelijkheid heb over welke rechten en plichten beide partijen hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
tinus1969
8 jaar geleden
Wat bedoel je met RIBW en WBP in dit verband (ik heb wel een vermoeden maar graag misverstanden voorkomen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af. RIBW kan denk ik niet echt missen, maar bij WBP denk ik dat je de wet bescherming persoonsgegevens bedoelt en WGBO de wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst, en die zijn gewoon beiden van toepassing. Dus waarschijnlijk bedoel je iets anders?
ronron1212
8 jaar geleden
Alle zorg instellingen moeten zich houden aan de WBP ze vallen er niet onder maar moeten er aan voldoen. De WGBO is een wet die voor de behandeling staat en de rechten en plichten van de arts aangeven maar ook van de patiënt. Dat je je dossier wilt inzien is gewoon je patiënten recht en dat kun je ook gewoon aan je behandelaar vragen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel met de WBP inderdaad de wet bescherming persoonsgegevens. Die is natuurlijk sowieso van kracht. Maar ik heb begrepen dat niet bij alle zorginstellingen de WGBO van kracht is.
Ik heb ook begrepen dat een RIBW (regionale instelling beschermd wonen) enkel onder WBP kan vallen, afhankelijk van het soort zorg dat zo'n instelling biedt. Ik doel hierbij op een instelling die jongeren een vorm van begeleid wonen biedt (van 24-uurs intern tot ambulante zorg) en verschillende vormen van dagbesteding. Ze hebben overigens geen behandelprogramma's, maar wel een orthopedagoog in dienst die zich op dat vlak mag begeven. Voor mij is het onduidelijk welke wetgeving daar geld of dat ook per individu kan verschillen.
WBP mogen gegevens meestal maar 2 jaar bewaard worden, waar dit bij WGBO minstens 15 jaar is. Het is nu zeker 6 jaar geleden sinds afsluiting van de zorg...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De WBP regels zijn van toepassing op de RIBW instellingen, maar met de toevoeging:
"van toepassing is en dat de bewaring geldt zolang het belang dat rechtvaardigt" kan men alle kanten op.

Antwoorden (1)

De hoofdregel voor de bewaartermijnen wordt gegeven in de WGBO, die uitgaat van een bewaartermijn van vijftien jaar na het eindigen van de behandeling.Het is gebruikelijk dat deze termijn gaat lopen op het moment dat de patiënt de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Dit betekent dat het dossier van minderjarigen in de regel tot het 34ste levensjaar van de patiënt moet worden bewaard. Op verzoek van de wilsbekwame patiënt kan eerder tot vernietiging over gegaan worden.
Een hulpverlener kan het dossier langer bewaren indien dit redelijkerwijs uit de zorg van een goed hulpverlener voortvloeit.

Binnen de Regionale Instelling Beschermd Wonen (RIBW) worden in het algemeen vrijwillige begeleidingen geboden en geen geneeskundige behandelingen.
Hierdoor vallen de begeleidingsgegevens NIET onder de Wet op de Geneeskundige BehandelingsOvereenkomst (WGBO).
Dit betekent dat de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing is en dat de bewaring geldt zolang het belang dat rechtvaardigt met andere woorden:
in geval van langdurige zorg in een RIBW wordt aanbevolen de gegevens zolang te bewaren als in het kader van de kwalitatieve begeleiding noodzakelijk wordt gevonden, in de regel één tot twee jaar na afloop van de begeleiding, of eerder vernietigen indien de patiënt hierom verzoekt.

De patiënt kan zijn dossier uit breiden met een verklaring. Hiermee kan bereikt worden dat naar de mening van de patiënt een volledig of juist beeld van zijn persoon of gezondheidstoestand in het dossier wordt geschetst.
Dit kan een eigen verklaring, maar ook een aanvullende of afwijkende zienswijze van een andere hulpverlener zijn. Bijvoorbeeld in het kader van een second opinion. De hulpverlener is verplicht de verklaring in het dossier op te nemen, ook al is hij het met de inhoud van de verklaring niet eens.