Kan mijn leidinggevende mij verplichten te komen werken op mijn vaste vrije dag?

Ik heb een vast rooster en werk op maandag, woensdag en vrijdag. Mijn leidinggevende heeft mij verplicht om op donderdag te komen werken. Dit is de vrijdag ervoor pas doorgegeven. I.v.m. privé afspraken, kan ik die dag niet werken.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (1)

Als in jou contract staat dat jij op bepaalde vaste dagen in de week werkt ,en op andere dagen niet, dan zou je en poot hebben om op te staan. Dan zou je werkgever je hooguit kunnen vragen of wellicht smeken, maar dat zijn dan geen officiële werkdagen.

Is je contact echter voor een aantal uren, maar is de dagen waarop je werkt een soort van "gewoonterecht" geworden, omdat dat altijd mooi in het rooster past, dan moet je even goed kijken in hoe verre het normaal is dat er een zekere flexibiliteit gevraagd wordt. Zeker in het geval van ziekte of onbereikbaarheid van collega's, waardoor de zaak er een sterk belang bij kan hebben dat je komt.

Ik heb een zogenaamd GFB-contact (Duitsland, dus niet vergelijkbaar), waarbij ik een maximaal aantal uren werk, (geen minimum), maar ik op elk gewenst moment opgeroepen kan worden als dat nodig is, zelfs een half uur vantevoren. Dat kan en mag ik natuurlijk wel weigeren (en daarmee mijn collega's opzadelen met een probleem), maar als ik dat te vaak zou doen, gaat dat op de lange duur wél consequenties hebben voor mijn contractverlenging....dus verplicht is het niet, maar verstandig is het wel ;-)

De vrijdag voor je vrije donderdag is bijna een hele week vantevoren ; dat is nauwelijks krap te noemen. Of je dat echt kunt weigeren zonder consequenties hangt toch ook een beetje af van de aard van je afspraken. Er zijn maar weinig afspraken (zelfs medische) die in geval van nood niet te verschuiven zijn. En als het om een "sociale" afspraak gaat, dan is dat heel jammer, maar werk gaat voor het meisje ;-)

Uiteindelijk kan je baas je nooit VERPLICHTEN om te werken, je wordt alleen GEACHT te werken als dat van je baas verlangd wordt, en zeker als die weinig tot geen andere opties heeft. (Dat komt bij mij op het werk nogal regelmatig voor). En je kunt je natuurlijk altijd nog ziek melden. Maar kijk er niet raar van op als dat gevolgen heeft voor de arbeidsrelatie en nee, dan heb je geen poot om op te staan.

Even voor jezelf overwegen dus ; je werkgever kan je afhankelijk van je CAO wel of niet verplichten, maar weigeren, en zeker met een slechte reden (het is mijn vrije dag miep miep) kan wel gevolgen hebben. Hou die in je achterhoofd als je een beslissing neemt. Als er geen vast rooster is, vastgelegd in je arbeidscontract, kun je inderdaad gewoon geacht worden te werken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus +