Mijn ex misbruikt mijn iban rekeningnummer, wat kan ik hier tegen doen?

Twee dagen geleden is er een afschrijving van mijn rekening gedaan door Ziggo service. Nu blijkt na een telefoontje met de klantenservice dat het is gedaan door mijn ex die mijn rekening heeft doorgegeven voor een automatische incasso. Ik heb het geld laten terugstorten en ziggo laten blokkeren voor incasso's bij rabobank. Ik ben bang dat mijn ex in de komende weken vaker mijn rekeningnummer zal misbruiken. Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K
ronron1212
8 jaar geleden
Dan moet ze gemachtigd zijn op je rekening. Dus de machtiging intrekken. Of je het een en of rekening dan die veranderen. Ander maakt de bank fouten en dan moet je ze even bellen. Kan ook dat ze je handtekening of vervalst. Grote kans dat ze gewoon een bamkpasje heeft met een mogelijkheid om via internet met dat pasje van jou bankrekening te betalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan niet zo zijn, dat ze gewoon belt met bedrijven en dan mijn rekening nummer doorgeeft? Of wordt dan normaliter gecontroleerd? Ze heeft mijn bankpasje niet, maar ze wist wel mijn rekening nummer.
ronron1212
8 jaar geleden
Zij kan toch geen automatische incasso afgeven zonder jou handtekening als ze dat wel doet is dar fraude en moet je naar de politie en de bank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
net gebeld met ziggo. het blijkt dat iedereen een eigen naam kan opgeven met andermans rekening nummer. pas bij 2 mislukte boekingen ( wanneer de rekeninghouder het bedrag heeft laten terugstorten) trekt ziggo aan de bel.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ziggo is niet de enige. De meeste bedrijven staan toe dat je een willekeurig rekeningnummer opgeeft. Als ik het rekeningnummer van mijn overbuurman ken, kan ik een abonnement afsluiten en het geld laten incasseren van de rekening van mijn overbuurman.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik denk ook dat je in principe een goede 'case' hebt. Maar dan moeten de bedrijven (in dit geval dus Ziggo) wel meewerken. Ze moeten doorgeven WIE dit rekeningnummer heeft opgegeven voor de automatische incasso. Sommige bedrijven willen dit niet, omdat het moeite kost. Andere bedrijven willen dit niet, omdat het niet mag van hun privacy-regels. Als het al lukt op die manier een aantal bedrijven te vinden die de naam van de misbruiker doorgeven, moet je aangifte doen bij de politie. Maar die moeten er ook maar net prioriteit aan toekennen. Kortom, lastig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja Ziggo heeft wel de naam doorgegeven. Dit bleek mijn ex te zijn. In de komende weken maar even extra mijn uitgaven patroon op mijn afschriften in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In het uiterste geval kun je je bank ook om een ander rekeningnummer vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Weet niet hoe jullie uit elkaar gegaan zijn, maar je kan hem even een mail of app sturen dat je niet meer wilt dat hij jou rekening gebruikt. Zo sta je juridisch heel sterk als hij straks nóg meer laat afschrijven onder het mom van ''dat wat mondeling afgesproken''. Moet het dan tot een aangifte komen, dan kunnen ze je tenminste goed verder helpen.

Antwoorden (1)

Ik begrijp niet zo goed dat je dit hier aan ons vraagt. Lijkt mij dat de bank dit meteen had kunnen of moeten voorstellen.

Het lijkt me simpel , als jouw ex met jouw bankrekeningnummer rare dingen doet, dan zou ik eerst hem/haar ter verantwoording roepen , maar dat heeft waarschijnlijk weinig zin.

Het volgende is eigenlijk ook simpel : neem meteen een andere bankrekening. Betaal vanaf heden niets meer per automatische incasso, dus alles stopzetten en zelf maandelijks je rekeningen betalen/overschrijven - voorlopig.

Dat is de manier, dan weet je wat er precies afgeschreven wordt , maar ook zul je dagelijks nog je rekening online moeten checken of er iets afgeschreven is wat niet de bedoeling is / een betaling gedaan die jij niet kent. Je kunt het , indien nodig , storneren, terug laten storten (dat heb je nu ook gedaan) . Als je er maar op tijd bij bent.

Dit lijkt me toch de beste manier en ja je zult bedrijven moeten inlichten dat je een nieuwe bankrekening hebt, maar dat is het wel waard , denk ik dan :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
teusvh
7 jaar geleden
Zo drastisch is nou ook weer niet nodig, lijkt me.
Kijk regelmatig naar de afschrijvingen, en als daar rare incasso's tussen zitten kun je die laten terugboeken (storneren). Als je elektronisch bankiert is dat heel simpel. Daar krijgt hij geheid last mee.