Waar ligt de maximaal toelaatbare waarde voor plaatsgebonden risico rond hoofdvaarwegen?

Op hoofdvaarwegen worden gevaarlijke stoffen vervoerd hetgeen een zeker plaatsgebonden risico oplevert vanwege kans op explosies, plasbranden en gifwolken. Dit PR neemt af met de afstand vanaf de vaarweg. Nieuwe scholen, woningen etc mogen niet worden gebouwd op plaatsen waar dit plaatsgebonden risico hoger is dan een kans van één op een miljoen jaar om te overlijden. Maar hoe vind ik de ligging van die grens, op kaart?

Poet
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kan het Kadaster je helpen(?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedoel je de risicoatlas Hoofdvaarwegen Nederland?
bv:
De berekening van de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankschepen in de binnenvaart.
De frequentie van de mogelijke uitstroming van lading na een scheepsongeval, zoals een aanvaring, is berekend op grond van de landelijke registraties van scheepsongevallen over een periode van tien jaar en de registraties van het totale verkeer. De maximale frequenties van een zware scheepsschade liggen in de orde van 10 -6 (10 tot de min zesde) per vaartuigkilometer. Het plaatsgebonden risico overschrijdt de waarde van 10 -6 (10 tot de min zesde) per jaar op de oever alleen langs de Westerschelde, langs het Lekkanaal, langs een gedeelte van het Amsterdam-Rijnkanaal en een klein gedeelte van de oude Maas. De oriënterende waarde van het groepsrisico wordt alleen overschreden in het centrum vaan Rotterdam en wellicht ter plaatse van enkele woonkernen langs de Westerschelde.
Poet
8 jaar geleden
Ja precies dat wilde ik weten JoanDArc! Dank!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Poet, ik moet de bron, Risicoatlas Hoofdvaarwegen Nederland van Rijkswaterstaat, nog even opzoeken. Zullen wel een pfd bestanden zijn. Zal wel een paar jaar oud zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze informatie vind je vast ook interessant - Staat van de scheepvaart en de binnenvaarwegen in Nederland in 2014
Ook m.m.v. Ir M.A. Wolters, maar dan van Milou.
http://repository.tudelft.nl/view/hydro/uuid%3A95831caa-94b3-4dc2-8f0a-e0f286beea9e/

Het beste antwoord

De berekening van de risico’s van het vervoer van gevaarlijke stoffen in tankschepen in de binnenvaart.
De frequentie van de mogelijke uitstroming van lading na een scheepsongeval, zoals een aanvaring, is berekend op grond van de landelijke registraties van scheepsongevallen over een periode van tien jaar en de registraties van het totale verkeer. De maximale frequenties van een zware scheepsschade liggen in de orde van 10 -6 (10 tot de min zesde) per vaartuigkilometer.

Het plaatsgebonden risico overschrijdt de waarde van 10 -6 (10 tot de min zesde) per jaar op de oever alleen langs de Westerschelde, langs het Lekkanaal, langs een gedeelte van het Amsterdam-Rijnkanaal en een klein gedeelte van de oude Maas. De oriënterende waarde van het groepsrisico wordt alleen overschreden in het centrum vaan Rotterdam en wellicht ter plaatse van enkele woonkernen langs de Westerschelde.

Onder leiding van Ir Wolters (altijd tot zes achter de komma nauwkeurig)
http://publicaties.minienm.nl/documenten/risicoatlas-hoofdvaarwegen-nederland

Toegevoegd na 33 minuten:
Hier is Ir M.A. Wolters "Ard" Wolters
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Poet
8 jaar geleden
Super Joan!